تخصیص گازوئیل به کامیون ها فقط برپایه پیمایش صورت گیرد

تخصیص گازوئیل به کامیون ها فقط برپایه پیمایش صورت گیرد

به گزارش بتن آنلاین، تخصیص گازوئیل بر مبنای پیمایش واقعی کامیون ها؛ یک سیاست اصولی در جهت اصلاح غیرقیمتی ناترازی سوخت است.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر گازوئیل از سال ۹۴ با قیمت ۳۰۰ تومان به شبکه حمل و نقل عمومی عرضه می شود که فاصله بسیار زیاد آن با کشورهای همسایه، جذابیت قاچاق آنرا افزایش داده است که ضمن صدمه به منابع ملی کشور، باعث بروز ناترازی در سوخت گازوئیل شده است. هرچند هم اکنون این ناترازی بیشتر خویش را در تأمین سوخت مایع نیروگاه ها نشان داده است؛ اما عدم اجرای سیاست های اصلاحی سبب خواهد شد تا در آینده کسری عرضه گازوئیل به بخش های تولیدی و حمل و نقل هم صدمه وارد کند.
با توجه به حساسیت های در رابطه با تغییر قیمت سوخت و ضرورت برنامه ریزی میان مدت برای کاهش مخالفت ها و جذب نظر مساعد اغلب فعالان این حوزه، دولت تصمیم گرفته است تا در قدم اول، یک مجموعه اصلاحات غیرقیمتی را برای توزیع بهینه گازوئیل به اجرا بگذارد تا بدون تغییر قیمت مصرف کننده، از انحراف توزیع گازوئیل به شبکه قاچاق جلوگیری شود. بررسی آمارهای مقدار مصرف گازوئیل در قسمت حمل و نقل سنگین حاکی از رشد غیرطبیعی مصرف است که تناسبی با تغییرات جابه جایی بار نداشته و بخش قابل توجهی از این رشد مصرف وارد زنجیره توزیع غیررسمی و قاچاق می شود.
بر این اساس مقرر است تا از آینده نزدیک به جای حالت فعلی که به شکل سهمیه ماهانه ثابت است، گازوئیل مصرفی ۲۷ هزار ناوگان دیزلی بالای ۵۰ تن، بر مبنای پیمایش واقعی آنها تخصیص پیدا کند. این سیاست بر روی بستر سامانه سپهتن اجرا خواهد شد که از سال قبل به شکل پایلوت برای نظارت بر عملکرد شبکه حمل و نقل مسافری و باری کشور در بعضی استان ها به شکل پایلوت اجرا شده است. سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای است که درون خودرو نصب می شود و از راه سیمکارت GFM، GPRS به صورت مداوم اطلاعات تعریف شده نظیر سرعت و مسیر را در اختیار مرکز نظارتی قرار می دهد. این سامانه به جز این که یک ابزار مناسب برای مدیریت راهوری کشور [پلیس راهوری] است، این امکان را بوجود آورده است تا مصرف واقعی گازوئیل کشنده های باری را به بارنامه و مسیر حمل و نقل متصل کند.
این سیاست ضمن اطمینان بخشی به رانندگان در مورد تأمین کامل تقاضای سوخت آنها، سبب خواهد شد تا بدون تحمیل شوک قیمتی به حوزه حمل و نقل، جلوی انحراف بخش قابل توجهی از سوخت گازوئیل توزیعی در شبکه حمل و نقل بسمت قاچاق گرفته شود.
در حال حاضر روزانه در حدود ۱۲۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور توزیع می شود که بیشتر از نیمی از آن در ارتباط با حوزه حمل و نقل است و کامیون های باری به تنهایی در حدود ۵۲ میلیون لیتر در روز مصرف می کنند که طبق نظر مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، عمده قاچاق سوخت هم در همین بخش اتفاق می افتد.


منبع:

1403/10/18
10:22:22
5.0 / 5
25
تگهای خبر: ابزار , تردد , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد