در گفت وگو با بتن آنلاین مطرح شد
سیاست ثبات در قیمت دخانیات اصلاح گردد
به گزارش بتن آنلاین، رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات و ضرورت تعریف سازوکاری دراین خصوص بمنظور کاهش مصرف محصولات دخانی، اظهار داشت: سیگار و محصولات دخانی نباید به عنوان کالای سبد خانوار درنظر گرفته شوند؛ بطور قطع، سیاست های ثابت نگه داشتن نرخ محصولات دخانی باید از میان برداشته شود و این مساله برای حذف موانع موجود در ستاد کشوری کنترل دخانیات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دکتر بهزاد ولی زاده در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه دو قانون در رابطه با مالیات بر محصولات دخانی داریم، اظهار داشت: قانون «مالیات بر ارزش افزوده» سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و بر طبق بند ت ماده ۲۶ این قانون، مالیات ۲۵ و ۴۰ درصدی به ترتیب برای سیگارهای «نشان داخلی» و «نشان بین الملی تولید داخلی» درنظر گرفته شد. همین طور مالیات ۶۵ درصد برای نشان های بین المللی وارداتی درنظر گرفته شد.
افزایش سالانه ۵ درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده
وی افزود: در اجرای تبصره یک این ماده قانونی، نرخ های تعیین شده مالیات ارزش افزوده برای محصولات دخانی می بایست سالانه ۵ درصد افزایش یابد. بر این اساس، نرخ مالیات محصولات دخانی تولید داخلی با نشان ایرانی، بین المللی و وارداتی در سال ۱۴۰۳ باید به ترتیب به ۴۰، ۵۵ و ۸۰ درصد رسیده باشد.
وضعیت مالیات محصولات دخانی در قانون برنامه هفتم توسعه
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره ی قانون دیگر مالیات بر محصولات دخانی در کشور اظهار داشت: قانون گذار، موضوع افزایش نرخ مالیات محصولات دخانی را در بند «ح» ماده ۷۳ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور بر طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تصویب کرده است. به نحوی که مالیات سیگار با نشان ایرانی در قانون برنامه هفتم توسعه نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۵ درصد بالا رفته است. همین طور میزان مالیات برای سیگارهای بین المللی تولید داخلی و سیگار وارداتی به ترتیب ۲۵ و ۵۰ درصد بالا رفته است.
نرخ مالیات بر تنباکو در برنامه هفتم توسعه
ولی زاده در رابطه با مالیات بر تنباکو در قانون برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: میزان افزایش مالیات بر محصولات دخانی در قانون برنامه هفتم توسعه نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برای تنباکوی ایرانی به میزان ۲۰ درصد و برای تنباکوی وارداتی نیز ۵۵ درصد بالا رفته است.
وضعیت مالیات بر سیگار در قانون بودجه ۱۴۰۲
وی در تشریح افزایش مالیات محصولات دخانی در قانون برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: بر طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲، میزان مالیات سیگار برای هر نخ سیگار با نشان ایرانی، ۵۰ تومان در نظر گرفته شده بود. مالیات ۵۰ تومانی هر نخ سیگار با نشان ایرانی با افزایش مالیات ۱۵ درصدی قانون برنامه هفتم توسعه به ۵۷۵ ریال رسید. همین طور نرخ مالیات ۱۰۰ تومانی برای هر نخ سیگار بین المللی تولید داخلی با افزایش مالیات ۲۵ درصدی در قانون برنامه هفتم به ۱۲۵ تومان برای هر نخ می رسد.
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره ی میزان مالیات بر سیگار وارداتی توضیح داد: بااینکه واردات سیگار به کشور وجود ندارد و سیگار مصرفی کشور، تولید داخلی است اما میزان مالیات ۸۰۰ تومانی هر نخ سیگار وارداتی با افزایش ۵۰ درصدی نرخ مالیات قانون برنامه هفتم توسعه به ۱۲۰۰ تومان برای هر نخ می رسد.
ولی زاده درباره ی میزان افزایش نرخ تنباکوی تولید داخلی توضیح داد: میزان نرخ مالیات در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی ایرانی، مبلغ ۲۰ هزار تومان است که با افزایش ۲۰ درصدی نرخ مالیات در برنامه هفتم توسعه، مالیات هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی ایرانی، معادل ۲۴ هزار تومان می شود. همین طور میزان مالیات تنباکوی خارجی برای هر بسته ۵۰ گرمی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مبلغ ۳۵ هزار تومان درنظر گرفته شده که با افزایش ۵۵ درصدی نرخ مالیات محصولات دخانی در برنامه هفتم توسعه به ۵۴ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.
درآمد ۲۰ همتی دولت از محل مالیات بر محصولات دخانی
وی درباره ی ارزش ریالی درآمد محصولات دخانی توضیح داد: ارزش درآمدی مالیات محصولات دخانی در برنامه هفتم توسعه، ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد می شود؛ همین طور ارزش درآمدی مالیات ارزش افزوده حدود ۹ همت ارزیابی شده است. بطور کلی، میزان درآمد دولت از محل مالیات بر دخانیات حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. دولت می بایست درآمد ناشی از محل مالیات محصولات دخانی را برای اجرای اهداف پیشگیرانه در اختیار دستگاه های اجرائی و سازمان های مختلف مانند وزارتخانه های «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «آموزش و پروش» و «ورزش و جوانان» قرار دهد تا صرف اجرای برنامه های پیشگیرانه و کاهش مصرف دخانیات بوسیله توسعه ورزش همگانی، آموزش مدارس، درمان مصرف دخانیات و بیماریهای منتسب شود.
نقش شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در هزینه کرد مالیات محصولات دخانی
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره ی مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: برمبنای ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، تمام درآمد ناشی از محصولات دخانی در اختیار وزارت کشور قرار گیرد تا بر طبق تصمیم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای هزینه کرد در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها قرار دهد.
وی افزود: شیوه نامه مربوطه در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تنظیم و به وزارت کشور ابلاغ گردیده است و هماهنگی لازم نیز با دانشگاه های علوم پزشکی برای مطالبه اعتبارات ناشی از درآمد مالیات بر ارزش افزوده محصولات دخانی و صرف آن در راستای توسعه برنامه های کنترل دخانیات شده است.
چرا محصولات نوپدید دخانی مشمول مالیات نمی شوند؟
سیگار الکترونیک و تنباکوهای جویدنی تاییدیه وزارت بهداشت ندارند
ولی زاده درباره ی مالیات بر سیگارهای الکترونیک نیز اظهار داشت: هیچ نوع مجوزی برای واردات و فروش محصولات نوپدید دخانی همچون سیگارهای الکترونیکی و ابزارآلات انتقال نیکوتین صادر نشده است و این محصولات جزو کالاهای قاچاق محسوب می شوند. با عنایت به این که سیگارهای الکترونیک، محصولات نوپدید دخانی و تنباکوهای جویدنی به هیچ وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست و هماهنگی لازم برای برخورد با مراکز عرضه این محصولات انجام شده است. محصولات دخانی نوپدید کشف و ضبط شده توسط تیم های بازرسی نظارتی در گشت های مشترک با فراجا، دادستانی ها و بازرسین بهداشت و صنعت و معدن می بایست بعد از طی تشریفات قانونی معدوم شده و از چرخه توزیع و مصرف بیرون بروند.
مالیات محصولات دخانی در سال آینده
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره ی نرخ مالیات سیگار در سال آینده نیز به ایسنا توضیح داد: میزان مالیات محصولات دخانی با نشان ایرانی و بین المللی تولید داخلی به ترتیب به ۴۵ درصد و ۶۰ درصد می رسد. مالیات ارزش افزوده مبنی بر درصدی از ارزش کالا برآورد می شود که می بایست مبنی بر نرخ خرده فروشی محاسبه شود و این زمانی محقق می شود که تمام عاملان مجاز فروش محصولات دخانی به پایانه های فروشگاهی مجهز شوند؛ مانند آن چه که در نانوایی ها عملیاتی شده است.
وضعیت مالیات خرده فروشی سیگار
وی افزود: هم اکنون، سازوکاری برای گرفتن مالیات مبنی بر نرخ خرده فروشی وجود ندارد و این مساله از مشکلات عملکردی مالیات ارزش افزوده بشمار می رود. برای محاسبه مجموع مالیات های اعمال شده بر محصولات دخانی مبنی بر نرخ خرده فروشی این محصولات، سازمان امور مالیاتی کشور برمبنای درآمد مالیاتی ماخوذه می تواند این نرخ را اعلام نماید.
لزوم اعمال مالیات بر دخانیات مبنی بر نرخ پایانه های فروش
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اعلان اینکه دریافت مالیات برمبنای نرخ پایانه های فروش می بایست عملیاتی شود، اشاره کرد: قیمت پایه محصولات دخانی نیز باید مورد بازبینی قرار گیرد. هم اکنون، مسائلی مانند تاثیر افزایش نرخ سیگار و محصولات دخانی بر افزایش قاچاق این محصولات مطرح می شود. برخی دستگاهها بر این باور هستند که افزایش قیمت محصولات دخانی سبب افزایش قاچاق محصولاتی از این دست می شود. در صورتیکه در مستندات بین المللی به اثبات رسیده است در کشورهایی که کمترین قیمت و مالیات محصولات دخانی را دارند، از بیشترین میزان قاچاق کالای دخانی برخوردار می باشند و مراجع بین المللی، قاچاق این محصولات را شاخصی از عدم شفافیت و فساد در زنجیره عرضه این محصولات می دانند.
کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات به شرط افزایش ۶۰ درصدی قیمت
وی اظهار داشت: مالیات محصولات دخانی می بایست به نحوی باشد که سبب کاهش مصرف این محصولات شود. بررسی ها بیان کننده این است که هر ۱۰ درصد افزایش قیمت محصولات دخانی باید سبب کاهش ۵ درصدی مصرف کنندگان شود. اگر خواهان کاهش ۳۰ درصدی مصرف کنندگان محصولات دخانی هستیم، مالیات محصولات دخانی باید ۶۰ درصد افزایش یابد تا کاهش ۳۰ درصدی محقق شود.
وضعیت فعلی مالیات مواد دخانی سبب کاهش مصرف نمی شود
او اظهار داشت: متاسفانه قیمت و مالیات محصولات دخانی به نحوی نیست که سبب پیش گیری از افزایش مصرف این محصولات شود. محصولات دخانی به وفور و با قیمت ناچیز دردسترس است و مصرف کنندگان این محصولات می توانند به آسانی نسبت به تهیه این محصولات اقدام نمایند. بررسی ها بیان کننده این است که مصرف محصولات دخانی و بیماریهای ناشی از آن، سالانه ۱۴ هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت کشور هزینه مالی تحمیل می کند.
سیگار، کالای سبد خانوار نیست
سیاست ثابت نگه داشتن نرخ دخانیات اصلاح شود
رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت درباره ی ضرورت بازبینی بر مالیات بر محصولات دخانی، اظهار داشت: سیگار و محصولات دخانی نباید به عنوان کالای سبد خانوار درنظر گرفته شود. بطور قطع، سیاست های ثابت نگه داشتن نرخ محصولات دخانی از میان برداشته شود و این مساله برای حذف موانع موجود در ستاد کشوری کنترل دخانیات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
منبع: بتن آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب