آخرین مرکب ناصرالدین شاه

آخرین مرکب ناصرالدین شاه

بتن آنلاین: ناصرالدین شاه به شکرانه پنجاهمین سالگرد سلطنتش به زیارت حرم عبدالعظیم رفته بود که به تیر میرزا رضا کرمانی ترور شد. او را سوار بر کالسکه ای کردند که حالا لقب «کالسکه ترور ناصرالدین شاه» را گرفته است؛ مرکبی اشرافی که یکی از معروف ترین کارخانه های کالسکه سازی اروپا به سفارش ایران ساخت و الان به میراث تاریخی ایران پیوسته است.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، «کالسکه ناصری»، که بعد از گذشت سال ها در موزه خودرو های تاریخی رونمایی شده است، اولین کالسکه سلطنتی در ایران است، که توسط یکی از معروف ترین کارخانه های کالسکه سازی اروپا، به نام کارخانه «واگن فابریک» در اتریش ساخته شد.
ناصرالدین شاه ۶ سال پس از به تخت نشستن، زمانی که ۲۳ سال سن داشت، حسین علی خان معیرالممالک _ رییس ضرابخانه و خزانه داری _ را مامور خرید کالسکه سلطنتی کرد. حسین علی خان با روابطی که از قبل بین ایران و اتریش برای تأسیس دارالفون وجود داشت، سفارش ساخت کالسکه را به کارخانه واگن فابریک اتریش داد. هزینه تمام شده این سفارش در آن زمان (سال ۱۲۳۳ شمسی/۱۸۵۴ میلادی) پنج هزار تومان قاجاری بود.
این کالسکه ۸ پنجره دارد که تنها ۳ پنجره آن قابلیت پایین و بالا شدن را دارد، که شامل ۲ پنجره روی درها و یک پنجره جلو کالسکه است. پنجره ها فاقد دستگیره بالابر است و بوسیله یک کمربند پارچه ای بالا و پایین می شود.
چرخ های کالسکه از جنس چوب با یک روکش لاستیکی در تماس با سنگ فرش خیابان است. محفظه جلو کالسکه برای قرارگیری ملزومات تعمیر کالسکه در مواقع اضطراری است. دو طرف محفظه دارای آیینه با تزئین نقاشی روی آیینه است.
اتاق کالسکه بوسیله تسمه و فنرهایی به شاسی متصل است تا تکان های اتاق را کنترل کند.
گل میخ های جلو کالسکه برای اتصال اسب ها به کالسکه بوده که در مراسم های مختلف از ۴ تا ۶ اسب برای کشیدن کالسکه استفاده می شده است.


رنگ اصلی کالسکه لاکی با تزئینات زرشکی بوده که در دوره پهلوی به رنگ مشکی با تزئینات اسلیمی و نقش پرچم و نشان خانواده پهلوی درمی آید. صندلی و تودوزی داخل کالسکه از اطلس و ساتن به رنگ آبی است.
نخستین کالسکه ران این وسیله «لطف الله خان کالسکه چی باشی» بود.
آخرین باری که ناصرالدین شاه از این کالسکه استفاده کرد، روز ترور وی در حرم حضرت عبدالعظیم در سال ۱۲۷۵ شمسی بود. کالسکه ناصری پس از درگذشت ناصرالدین شاه در مراسم رسمی سلطنتی همچنان استفاده می شد.
در دوره پهلوی دوم در مراسم شاهی و استقبال از سران کشورهای دیگر از کالسکه ناصری به کرات استفاده شده است. با انقراض قاجار، در دوره پهلوی بعد از تغییر رنگ کالسکه به مشکی با تزئینات طلایی از آن در مراسم تاج گذاری جشن های دوهزار و پانصدساله استفاده شد.


در مراسم استقبال از ملکه و پادشاه انگلستان در سال ۱۳۳۹ شمسی، مراسم استقبال از پادشاه دانمارک در سال ۱۳۴۲ شمسی، سفر اولاف پنجم ـ پادشاه نروژ ـ به ایران در سال ۱۳۴۳ شمسی، شیخ راشد بن سعید آل مکتوم در سال ۱۳۵۳ شمسی و همین طور در جشن تاج گذاری محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۴۶ شمسی از کالسکه ناصری در مراسم تشریفات استفاده شده است.
کالسکه های اشرافی نسخه های مجللی از کالسکه هایی بودند که برای جابه جایی اشراف و خانواده های سلطنتی استفاده می شدند.
این کالسکه در واپسین روزهای سال ۱۴۰۳ بعد از مرمت، در موزه خودرو های تاریخی ایران رونمایی گردید. این موزه در کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص تهران ـ کرج واقع شده است. بهای بلیت بازدیدکنندگان داخلی ۸۴ هزار تومان و برای بازدیدکننده خارجی ۵۰۰ هزار تومان است.




منبع:

1403/01/18
09:52:23
5.0 / 5
307
تگهای خبر: خودرو , سفر , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد