دود اختلاف برسر افزایش قیمت بلیت هواپیما به چشم مسافران رفت

دود اختلاف برسر افزایش قیمت بلیت هواپیما به چشم مسافران رفت

به گزارش بتن آنلاین، ایرلاین هایی که قیمت بلیت را سر خود بالا برده بودند با ممانعت قوه قضاییه مواجه گشتند و الان به نشانه اعتراض پروازها را کنسل می کنند.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، علیرغم وعده مسؤولان در مورد نظارت بر فروش بلیت هواپیما، بر مبنای بررسی میدانی خبرنگار مهر از آن حکایت می کند که این بازار در شرایط خود نابسامانی به سر می برد از اواسط دیماه بلیت مسیرهای پر تردد با افزایش صد درصدی مواجه گردید به صورتی که مسافرین از وضعیت قیمت گذاری بلیت ها شاکی بودند. زمانیکه دلیل این افزایش را پیگیری کردیم ایرلاین ها مدعی شدند دلیل گرانی بلیت به علت ثابت بودن نرخ در طول ۲ سال قبل بود. ایرلاین ها ادعا می کنند که قیمت بلیت هواپیما با عنایت به افزایش هزینه ها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخ گذاری توسط خود اشرکت های هواپیمایی صورت گیرد.
عدم صدور مجوز برای افزایش قیمت بلیت هواپیما
با این حال حسین مذنب مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی (۲۱ دی ماه) در فضای مجازی شخصی خود، نوشت: بر خلاف اخبار انتشار یافته در چند روز اخیر، هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده و مرجع قیمت گذاری تنها شورایعالی هواپیمایی است.
وی اضافه کرد: شرکتهای هواپیمایی موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد ماه سالجاری هستند که در غیر این صورت با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، در این خصوص (۲۲ دی ماه)، یک گشت بازرسی مشترک با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، پلیس امنیت اقتصادی و سازمان تعزیرات حکومتی از فرودگاه مهرآباد انجام شده و ۹ شرکت متخلف در فروش بلیت شناسایی و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی گشتند.
البته باید توجه داشت در خردادماه سال جاری هم شرکتهای هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما اعتراض های بسیاری داشتند تا بعد از جنجال های فراوان مجوز افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت از جانب سازمان هواپیمای و ستاد تنظیم بازار صادر شد.
این افزایش قیمت ۲۹ درصدی همچنان شرکتهای هوایی را راضی نکرده بود، ایرلاین ها معتقد بودند که میزان افزایش قیمت فعلی بلیت های هواپیما باید با عنایت به تورم روز کشور باشد که در همین راستا مجدد انجمن شرکتهای هواپیمایی درخواست افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت را که این درخواست از جانب مراجع مربوطه رد شد.
گران فروشی بلیت با وجود خرید هواپیماهای جدید
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه های اخیرشان از خرید و واردات هواپیما خبر دادند اما با عنایت به آشفتگی بازار بلیت هواپیما تناقض بین اخبار وجود دارد.
مهرداد بذرپاش در گفتگو با خبرنگار مهر با تکیه بر این که قیمت بلیت هواپیما باید بر مبنای نرخ مصوبه باشد، اظهار داشت: از ایرلاین های هوایی در مورد رعایت مقررات بازار بلیت توقع داریم و البته بلیت ها را قیمت پایین و تعداد بالا در بازار به عرضه برسانند.
البته اخیر اخباری در خصوص آزادسازی سوخت هواپیما و حذف یارانه مطرح شد؛ البته شرکتهای هواپیمایی بر این باورند که یارانه سوخت هواپیما عدد قابل توجهی نیست و نخواهد بود در حالیکه مسؤولین سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی اظهار می کنند که قیمت سوخت یارانه ای باعث کاهش چشم گیر بلیت هواپیما می شود و اگر سوخت یارانه ای هواپیما حذف شود قیمت بلیت قابل کنترل نیست.
شرکت ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند
جعفر یازلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در مورد افزایش قیمت بلیت های هوایی اعلام نمود که در تیرماه ۱۴۰۰ و با اعمال محدودیت ۶۰ درصدی صندلی پروازها در زمان شیوع بیماری کرونا، نرخ بلیت نسبت به نرخ نامه ۱۳۹۹، ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. متعاقباً در آذرماه ۱۴۰۰ و با رفع محدودیت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها، شورایعالی هواپیمایی کشوری شرکتهای هواپیمایی را به کاهش نرخ ها به میزان ۱۵ درصد موظف کرد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه تصریح کرد: در دیماه ۱۴۰۰ همزمان با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در صنعت حمل و نقل هوایی نرخ بلیت در مسیرهای داخلی ۴ درصد افزایش پیدا کرد. بعد از گذشت قریب به دو سال از تصویب افزایش ۳۰ درصدی نرخ ها توسط شورایعالی هواپیمایی کشوری در تاریخ ۲۳/‏۰۲/‏۱۴۰۲‬ بر مبنای مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ تمامی مسیرهای داخلی بر مبنای جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی به میزان ۲۹ درصد افزایش پیدا کرد.
وی افزود: بر مبنای آخرین اقدامات به عمل آمده از جانب شرکتهای هواپیمایی و طرح دعوا در دیوان، دیوان عدالت اداری، به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام نمود که بر مبنای آن مقرر شده است "حمل و نقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است.
حکم دیوان عدالت اداری شکسته شد
در حالی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور و مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی خبر دادند که ایرلاین ها مجاز به افزایش قیمت بلیت نیستند و اگر شرکت هوایی در این خصوص برخلاف قوانین حرکت نماید، اساسا مجازات خواهد شد اما با عنایت به حکم دیوان عدالت اداری رویه نرخ گذاری بلیت هواپیما از تکلیفی بودن به آزادسازی تغییر پیدا کرد.
علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در هفته اخیر مشکلاتی بین ایرلاین ها و بازار فروش بلیت هواپیما رخ داده بود که بلیت هواپیما با قیمت های نجومی به فروش می رسد. چند روز گذشته دیوان عدالت اداری رای در خصوص این که شرکتهای هواپیمایی می توانند آزادانه قیمت گذاری بلیت داشته باشند و قیمت گذاری تکلیفی نباشد.
منظری تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی پیگیری هایی برای برپا نگه داشتن حکم قبلی و ثابت نگه داشتن قیمت بلیت هواپیما داشتند که این مورد باعث شد تا بعضی از شرکتهای هواپیمایی همچنان با قیمت قبلی بلیت ها را عرضه بازار کنند. البته همچنان تصمیم قاطع برای این مسیر وجود ندارد.
وی اضافه کرد: قیمت های تکلیفی بلیت هواپیما از دو سال قبل تا کنون افزایش نداشته و با عنایت به افزایش هزینه ایرلاین این قیمت گذاری صرفه اقتصادی اساسا برایشان نخواهد داشت. سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی باید تصمیمات جدی دریافت کنند تا صنعت هوایی کشور با مشکل مواجه نشود. با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اساسا بازار بلیت این حوزه سروسامان خواهد گرفت.
کنسلی پروازها؛ برای اعتراض به ارزان بودن قیمت بلیت هواپیما
از دیماه که قیمت بلیت های هواپیما با افزایش روبه رو شد که در مقابل باعث کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد که بعد از رای دیوان، بلیت پروازهای داخلی از جانب شرکتهای هواپیمایی با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت ها، ارائه شد.
پیش از رای دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شرکتهای هواپیمایی، بازار حمل و نقل هوایی با کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی مواجه گردید که به نظر می آید چنین موضوعی با هدف و برنامه ریزی شده رخ داده تا مسؤولان بالادستی با قانون آزادسازی قیمت بلیت هواپیما موافقت کنند.
البته شرکتهای هوایی به نظر می آید در جهت اعتراضشان لحظه آخر پرواز، بلیت را کنسل می کنند که باعث شکایت مسافرین می شود؛ به صورت مثال پرواز شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» دو روز پیش از پرواز، بدون عرضه توضیحی، بلیت پرواز مشهد در تاریخ (۸ بهمن ماه) با شماره پرواز ۹۶۰ را کنسل کرد. البته این شرکت هوایی اعلام نمود که ۳ روز دیگر قیمت بلیت را به مسافرین پرداخت خواهد نمود.
با موقوف الاجرا شدن رای دیوان عدالت اداری، مجدد بلیت پروازهای داخلی کمیاب و در بعضی از مسیرها همچنان نایاب شده است. همینطور معدود بلیت های موجود در بعضی مسیرهای پروازی هم با قیمت بالا و به صورت بیزینس عرضه می شود.
عدم توجه فلای بغداد به تحریم های آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا دوشنبه (۲ بهمن ماه) تحریم های جدیدی را ضد شرکت هواپیمایی «فلای بغداد» عراق وضع کرد. بنا بر اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، دوشنبه (۲ بهمن ماه) دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) شرکت هواپیمایی عراقی «فلای بغداد» و مدیر عامل آنرا به بهانه کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC-QF) و گروههای مقاومت در عراق، سوریه در فهرست تحریمی خود قرار داد.
شرکت هواپیمایی «عراقی فلای» بغداد با صدور اطلاعیه ای ضمن اعتراض به تحریم های واشنگتن ضد خود، اقدام خزانه داری آمریکا را فاقد وجاهت قانونی خواند و این وزارت خانه را متهم کرد که سند و مدرکی را هم دال بر همکاری این شرکت با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عرضه نکرده است.
فلای بغداد اما در بیانیه خود می گوید که «تصمیم ایالات متحده بر مبنای اطلاعات گمراه کننده و غیرواقعی» اتخاذ شده و مبنای قانونی ندارد.
این شرکت با اشاره به اینکه «سال ها تحت نظارت مستقیم دولت عراق به نمایندگی از سازمان هواپیمایی کشوری عراق و وزارت حمل و نقل» فعالیت کرده، از وزارت خزانه داری آمریکا خواسته است تا برای تصمیم خود شواهد و مدرک مستندی را عرضه کند»
بر اساس پیگیری های خبرنگار مهر تمامی پروازهای «فلای بغداد» همچنان ادامه دار است و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد. اگر پروازی از جانب این شرکت لغو یا کنسل شده بنا به علل دیگر است.
عدم پاسخگویی مسؤولین ذی ربط
بر اساس پیگیری های خبرنگار مهر از سازمان هواپیمایی کشور در مورد وضعیت نابسامان بازار بلیت هواپیما اعلام نمودند که شرایط بازار بلیت هواپیما بستگی به دو عنوان توقف رای دیوان، و ستاد تنظیم بازار است که باید دید این ارگان ها در این خصوص چه تصمیماتی را دریافت می کنند. براین اساس مشخص است که سازمان هواپیمایی کشور دخالتی در مورد آزادسازی یا تکلیفی بود قیمت بلیت هواپیما ندارد.


منبع:

1402/11/11
12:39:36
5.0 / 5
338
تگهای خبر: تردد , دولت , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد