راه در هفته ای كه گذشت؛

اعلام زمان شروع پیش فروش های نوروزی

اعلام زمان شروع پیش فروش های نوروزی

بتن آنلاین: در هفته گذشته زمان شروع پیش فروش های نوروزی قطار همچنان با بلاتکلیفی به انتها رسید و در بخش مسکن نیز مقاوم سازی مسکن مهر در مقابل زلزله مورد توجه همگان قرار گرفت.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، هفته گذشته با بلاتکلیفی در پیش فروش بلیت های نوروزی به انتها رسید و از طرفی اجاره های دلاری که این روزها یکی از معضلات مستأجران است مرود بحث قرار گرفت.

شنبه، اعلام زمان شروع پیش فروش های نوروزی قطار
همه ساله توزیع بلیت قطارها از اوایل اسفند شروع شده بود اما امسال اعلام زمان پیش فروش بلیت قطارها همچنان بلاتکلیف است.
توزیع سامانه فروش بلیت قطار هرساله اوایل اسفند ماه شروع شده بود و برای پیشگیری از ایجاد بازار سیاه در امر فروش بلیت های نوروزی این امرصورت می گرفت اما هم اکنون زمان فروش بلیت های نوروزی اعلام نشده است.
سیدحسن موسوی، معاونت مسافری راه آهن درباب پیش فروش نوروزی اظهار داشت: در جلسه امروز راه آهن مقرر است که زمان پیش فروش اعلام گردد اما احیانا شنبه از طرف مدیر راه آهن زمان شروع پیش فروش ها اعلام خواهد شد.
وی درباره ی این که چرا این پیش فروش نوروزی دیر اعلام شده است اظهار داشت: برنامه ریزی و هماهنگی بین معاونت ها برای ارائه بهتر خدمات به مسافران کمی اعلام زمان پیش فروش را به تأخیر انداخت.

طرح توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سال آینده عملیاتی می شود
وزیر راه و شهرسازی روز گذشته از قسمت های مختلف شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بازدید نمود.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در بازدید میدانی از بخش های مختلف شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) همچون برج مراقبت، ترمینال ها، پذیرش، سالن ترانزیت و… بازدید و در جلسه کارشناسی ضمن بررسی موضوعات مربوط به این شهر فرودگاهی، با مدیران و کارشناسان مذاکره و گفت و گو کرد.
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این بازدید بیان داشت: شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی (ره) با هدف تبدیل به هاب هوایی منطقه به وجود آمد اما با وجود اقدامات انجام شده، با نقطه مطلوب فاصله دارد
وی تصریح کرد: پروسه اجرائی طرح توسعه شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) از آغاز سال جدید شروع شود تا در کوتاه ترین زمان فرودگاهی متفاوت تر و با ظرفیت بالاتر رقم بخورد.
وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به افتتاح سیستم بومی جدید یکپارچه سازی پذیرش مسافر ابراز امیدواری کرد: با اجرائی کردن طرح های جدید و اقدامات نرم افزاری، تأخیرها به حداقل زمان کم شود و خاطراتی خوش برای مسافران رقم بزند.
وی اظهار امیدواری کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) این ظرفیت را دارد که به هاب منطقه تبدیل گردد.

حمل ونقل دریایی مهم ترین محرک تجارت جهانی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حمل و نقل دریایی را مهم ترین محرک تجارت جهانی دانست که به علت دو خاصیت ارزان و ایمن بودن سایر مدهای حمل و نقل را تحت تأثیر قرار داده است.
علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در آئین افتتاحیه دومین دوره آموزش و ارزیابی جذب نخبگان در دستگاههای ‏اجرایی کشور (طرح شهید مصطفی موسوی) که با حضور ۸۰ نفر از ‏نخبگان آماده ورود به دولت، بمنظور آشنایی با حوزه حمل و نقل دریایی و لجستیک بندری شروع به کار کرد، اظهار داشت: حمل و نقل دریایی مهم ترین محرک تجارت جهانی است که بواسطه دو خاصیت ارزان و ایمن بودن، سایر مُدهای حمل و نقل تحت را تأثیر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: فضای جاری و کلی در حمل و نقل دریایی از ساخت کشتی تا تخلیه و بارگیری و نگهداری کالا در انبارها و سایر فرایندهای کشتیرانی و بندرداری، تحت تأثیر قوانین و مقررات جهانی، در ابعاد بین المللی مدیریت و اجرا می شود.

اجاره های دلاری در پایتخت
ماجرای اجاره های دلاری در تهران پدیده جدیدی نیست و شروع آن مربوط به اجاره خانه به مشتریان خارجی بوده است که به مرور این مشتریان خارجی به ایرانی تبدیل شدند.
بررسی ها نشان داده است که در منطقه یک و دو تهران اجاره خانه دلاری شده است بدین سبب سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این معاملات قانونی می باشد یا خیر؟
سعید لطفی عضو هیأت مدیره و خزانه دار اتحادیه املاک تهران درباب اجاره بهای دلاری اظهار داشت: قرارداد دلاری منع قانونی دارد و خلاف است. مشاورین املاک نیز ثبت نخواهند کرد با عنایت به این که شاید مالک و مستأجر قبلاً با هم توافق کرده باشند که در این صورت بازهم در قرارداد ذکر نخواهد شد.
وی در ادامه اظهار داشت: راهکاری برای مقابله چنین معاملاتی وجود ندارد و نظارتی هم نمی تواند بر این امر داشت چونکه در اجاره نامه یک چیز است و در پشت پرده یک اتفاق دیگری رخ می دهد.

کاهش قیمت اوراق وام مسکن
اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته گذشته روند کاهشی پیدا کرده است.
در آخرین قیمت اوراق مسکن هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در در تیر سال قبل با قیمت ۱۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان، در مرداد با قیمت ۱۲۵ هزار و ۶۰۰ و در شهریور نیز با قیمت ۱۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می شود.
این اوراق در ماه مهر سال قبل ۱۲۴ هزار و ۴۰۰، در آبان ماه سال قبل ۱۲۴ هزار و ۲۰۰ و در آذر نیز ۱۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال قبل نیز با قیمت های ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ و ۱۲۴ هزار تومان معامله می شود. این اوراق امسال ۱۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش برمبنای همین قیمت نوشته شده است.

نوسازی بافت فرسوده اولویت دولت
کارشناس مسکن اظهار داشت: اگر مدرن سازی در بافت فرسوده صورت نگیرد و زلزله ای مانند ترکیه، تهران را بلرزاند فاجعه ای قابل تصور رخ خواهد داد.
بیت الله ستاری، کارشناس مسکن درباب ابلاغیه بافت فرسوده اظهار داشت: عمده مشکل ما در بافت های فرسوده اول تملک یا ملکیت خرد است که برای تجمیع اختلافات دارند و بحث دوم این است که سرمایه گذاران باید به صاحبان ملک که زمینهای ۴۰ یا ۵۰ متری که چند نفری است و انبوه ساز باید وقت بگذارد و سهم هر کس را بگوید و این زمان بر است بدین سبب صرف بر این نیست که ساخت و ساز را در بافت فرسوده انجام دهند از طرفی بجای این که در بافت فرسوده ساخت و ساز صورت گیرد نوسازی صورت گیرد.
وی در ادامه بیان نمود: سازمان نوسازی بافت فرسوده برای نوسازی بافت های که قابلیت تجمیع دارد را مشخص نماید و یا این تجمیع را به بنگاهداران بسپارد تا پس از توافق به سرمایه گذاران یا انبوه سازان را برای ساخت و ساز خبردار کنند.

مسکن مهر سرافراز در زلزله
زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری که ترکیه و سوریه را لرزاند، خیلی از ابنیه را تبدیل به خاک کرده است.
پس از زلزله ترکیه تمام خانه ها تخریب شد اما در سال ۹۶ زلزله با ۷ ریشتر که هم ریشتر با زلزله ترکیه بود رخ داد که مسکن مهر سرپل ذهاب که حاشیه ساز شده بود اما در زمان مسکن مهر تنها مسکنی بود که فقط نمایش تخریب شده بود.
به گفته کارشناسان، بیشتر ساختمان های منطقه سرپل ذهاب، تنها ۲۵ سال داشتند و در حقیقت جدید بودند، اما ساختمان سازی غیراصولی و ناایمن موجب تخریب این ساختمان شد نه قدرت بالای زمین لرزه.
این زلزله منجر به تخریب بخش بزرگی از شهر سرپل ذهاب و خیلی از شهرها و روستاهای استان کرمانشاه شد. قدرت زمین لرزه به قدری بود که تا صدها کیلومتر دورتر از کانون زلزله و در شهرهایی چون تهران احساس شد.

سوغات تراکم بالا برای کلان شهرهای کشور چه بود؟
تراکم بالا و بلندمرتبه سازی های خارج از چارچوب و بی اندازه، کلان شهرهای کشور را با مشکلات زیادی همچون آلودگی، ترافیک و ازدحام جمعیت و شهروندان را با مشکلات عدیده اجتماعی روبه رو کرده است.
بلندمرتبه سازی و تراکم بالا یکی از سرنخ های مهم مشکلات کلان شهرهای کشور است که تا حالا از طرف کارشناسان زیادی مطرح گردیده است. رشد شتابان جمعیت و مهاجرت از روستاها به سمت شهرهای بزرگ موجب شد تا بلندمرتبه سازی به عنوان یک راهکار برای این مسئله مطرح شود، به صورتی که حالا به عنوان نمادی برای کلان شهرها خودنمایی می کند.
در برخی موارد سازه های بلند و آسمان خراش ها به عنوان جاذبه های مدرن و دیدنی در کشورهای توسعه یافته مطرح شدند و ساختن آنها برای کشورهای جهان سومی تبدیل به آرزو شد. بنابراین این کشورها با رفتن به سمت ساخت سازه های بلند بدنبال این بودند که به جرگه کشورهای متمدن و مدرن بپیوندند.
در همین زمینه رامین خورسند پژوهشگر اندیشکده شهر اسلامی- ایرانی دانشگاه امام حسین (ع) می گوید: انگیزه اصلی و ابتدایی از بلندمرتبه سازی در کشور ایران حرکت به سمت مدرنیزاسیون و بعد به عنوان راهکاری برای توسعه کیفی ساختمان، بهبود فضاهای شهری در کلان شهرها، از بین بردن ساختمان های فرسوده، استفاده بهینه از زمین و … بود که متأسفانه به مرور زمان به انگیزه های فقط اقتصادی کاهش یافت و با عنایت به سابقه فرهنگی، تمدنی، سنت کالبدی شهری و… لطمه های اجتماعی، فرهنگی، کالبدی و زیست محیطی را بر شهرها تحمیل کرد.

1401/12/04
12:02:22
5.0 / 5
413
تگهای خبر: آلودگی , اوراق , بندر , پایتخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد