طی ۷ ماه ابتدایی سال جاری؛
سیر بار ترانزیت ریلی به یک هزار و ۱۰۲ کیلومتر رسید
بتن آنلاین: آمارهای گردآوری شده توسط شرکت راه آهن درباره ی فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آنست که متوسط سیر بارترانزیت شده درهفت ماهه ابتدایی سال 1401 به یک هزار و 102 کیلومتر رسیده است.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ترانزیت به مفهوم عبور کالا از مرز جغرافیایی یک کشور است. به عبارت دیگر در ترانزیت کشور سومی وجود دارد که نه مبدا کالا است و نه مقصد آن.
کالای ترانزیتی نمی تواند در کشورهای مسیر عبور حتی بصورت موقت مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید در نخستین فرصت ممکن از خاک کشور عبور کند. بدین سبب در میزان و حجم بارهای ترانزیتی عوامل گوناگون جهانی همچون هرگونه تغییرات در تجارت بین المللی، تغییرات قیمت های جهانی و … در تصمیمات کشورها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود، تأثیر گذار است.
ترانزیت بوسیله روش های مختلف جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی می توان صورت گیرد اما ترانزیت ریلی دارای خاصیت های منحصر به فردی همچون ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می تواند بیش از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.
کشور ما نیز به سبب قرار گرفتن در راه کریدورهای بین المللی می تواند منابع درآمدی قابل توجهی از ترانزیت داشته باشد که البته در سالهای قبل رقم ترانزیت باتوجه به عوامل خارچجی و داخلی همچون تحریم ها، برجام، کرونا و … متغیر بوده است.
آمارهای گردآوری شده توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره ی فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آنست که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۱۰۲ کیلومتر رسیده است.
این آمار در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن ثبت شده بود.
بیشترین سیر بار ترانزیت طی سال جاری در فروردین ماه به میزان یک هزار و ۳۹۳ کیلومتر انجام شده است.
مجموع کل تعداد واگن نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده در طول این مدت ۱۷ هزار و ۳۹ دستگاه بوده است.
مجموع تناژ بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده نیز معادل ۸۴۱ هزار و ۶۵۴ تن شده است.
بر اساس این آمار مجموع کل بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده نیز ۹۲۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۸ تن- کیلومتر به ثبت رسیده است.
شایان ذکر است، میزان ترانزیت ریلی انجام شده در نواحی مرزهای ۴ گانه کشور و بررسی سهم هریک از این مرزها در منابع درآمدی نشان میدهد که در مقوله ترانزیت ریلی مرز سرخس نقش قابل توجه در منابع درآمدی دارد و نسبت به سایر مرزها پیشتاز است.
همچنین کریدور اول کشور از حیث قابلیت حمل بار و درآمدزایی کریدور سرخس – بندر عباس بوده و رتبه دوم را کریدور رازی – سرخس به خود اختصاص می دهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب