گزارش بتن آنلاین؛

ابهام در موردپیاده کردن۲مسافر از هواپیما

ابهام در موردپیاده کردن۲مسافر از هواپیما

به گزارش بتن آنلاین، پیاده کردن دو مسافر به علت اضافه بار ۱۵۰ کیلوگرمی امروز پرواز تهران - خرم آباد را به سر خط رسانه ها برد اما سوال اینست که آیا چاره دیگری برای رفع مشکل وجود نداشت؟



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: بامداد امروز قرار بود پروازی در ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه فرودگاه مهرآباد را به مقصد خرم آباد ترک کند که این پرواز حدود ۲ ساعت تأخیر داشت. اما این تنها حاشیه پرواز امروز نبود، پیاده کردن دو مسافر به سبب آنچه ۱۵۰ کیلو اضافه وزن هواپیما برای پرواز اعلام شده دیگر حاشیه ای بود که پرواز تهران- خرم آباد را به سر خط رسانه ها برد.
یکی از مسافران این پرواز در تماس با خبرنگار مهر اعلام نمود: بعد از ورود به سالن فرودگاه متوجه شدم که به برخی از مسافران کارت پرواز داده نشد. بعد از نشستن داخل هواپیما مشخص شد حدود ۱۶ صندلی داخل هواپیما خالی از مسافر است که همین مورد تعجب ما را بیشتر کرد که اگر صندلی خالی وجود داشته است چرا به بعضی از مسافران کارت پرواز داده نشد.
این فرد اظهار داشت: بعد از دو ساعت معطلی در داخل هواپیما و گلایه از بابت تأخیر پیش آمده مهمانداران اعلام نمودند که به قول خلبان وزن هواپیما سنگین تر از حد مجاز است. مهمانداران از مسافرین درخواست نمودند تا دو نفر به صورت داوطلبانه از هواپیما بیرون بروند تا پرواز بتواند با وزن مناسب انجام شده و بدون هیچ مشکلی در فرودگاه خرم آباد بر زمین بنشیند. من که قصد انجام یک مسافرت کاری داشتم به همراه فرد دیگری از پرواز پیاده شدیم و بعد از آن پرواز انجام شده و هواپیما فرودگاه مهرآباد را ترک کرد.
انگشت تقصیر ایران ایر به سمت شرایط جوی فرودگاه مقصد و کوهستانی بودن مسیر!
این اتفاق که واکنش های زیادی را در فضای مجازی بهمراه داشته است باعث عرضه توضیحاتی از جانب شرکت ایران ایر شده است. روابط عمومی این شرکت هواپیمایی در گفت و گو با یکی از رسانه ها عنوان کرده است: تغییرات جوی در فرودگاه خرم آباد در زمان پرواز منجر به آن شد تا خلبان با هدف بهبود ایمنی و عملکرد هواپیما مجبور به کاهش وزن پرواز شود. شرایط وزش باد موافق و مخالف در فرودگاه مقصد و کوهستانی بودن مسیر باعث شد محاسبات خلبان در زمان برخاستن از فرودگاه مهرآباد در رابطه با وزنِ پرواز تغییر کند. هنگام پرواز در شرایط جوی نامناسب و کوهستانی، خلبان بدترین سناریو را در نظر می گیرد که مثلا اگر قرار باشد پرواز با یک موتور ادامه یابد، تا چه اندازه امکان وزن پرواز وجود دارد.
اما جهت بررسی وضعیت فرودگاه خرم آباد برای میزبانی این پرواز با علی کاملی مدیر فرودگاه این شهر گفت و گو کردیم. وی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: من توضیحات شرکت ایران ایر را نخوانده ام، اما اساسا نه ما کاری به این داریم که در عملکرد آنها دخالت نماییم و نه اصلاً جایگاه چنین چیزی را داریم و نه اساسا آنها می توانند در مورد فرودگاه اظهار نظر کنند، چون فرودگاه بر مبنای استانداردهای جهانی و سازمان هواپیمایی کشوری تولید شده و همه استانداردها را هم دارد.
سوال مهم در مورد خط پروازی خرم آباد؛ چرا هواپیماهای کوچک؟
وی با اعلان اینکه امروز ما تنها این پرواز را داشته ایم و بحث وضعیت جوی و… به شرکت هواپیمایی و عملیات آن ارتباط دارد و به فرودگاه هیچ ارتباطی ندارد، اظهار داشت: هواپیماها یک سری مشخصات دارد که بر طبق این مشخصات و داده های هواشناسی، مواردی مدنظر قرار می گیرد و این امر هم به فرودگاه هیچ ارتباطی ندارد و خود آن شرکت باید جوابگو باشد.
مدیر فرودگاه خرم آباد در ادامه سخنان خود در مورد استفاده از هواپیماهای کوچک در این راه و فرودگاه خرم آباد، اظهار داشت: هر فرودگاهی وقتی که ایجاد می شود بر مبنای استانداردهای جهانی و سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد می شود و تا این استانداردها را نداشته باشد، اساسا مجوز پروازی به آن فرودگاه نمی دهند.
کاملی، افزود: فرودگاه خرم آباد در عمر حدود ۹۷ سالی که تحت عنوان فرودگاه نظامی و ۶۷ سالی که هواپیماهای غیر نظامی در آن نشست و برخاست داشته متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری بوده است و اساسا فرودگاه آن استانداردهای لازم را دارد، هر فرودگاه هم شرایط خاص خودش را دارد، در مورد شرایط جوی هم این خلبان است که تصمیم گیرنده است، مانند فرودگاه مشهد که دما از حدی پایین تر آمد و فرودگاه به آن بزرگی یک روز کامل بسته شد و حدود ۷۰ پرواز کنسل شد.
مدیر فرودگاه خرم آباد: راه های دیگر هم پیش روی تصمیم گیرنده بود که انجام نداد
وی در ادامه سخنان خود با اعلان اینکه در جریان اتفاقی که امروز برای پرواز خرم آباد رخ داد خیلی راه های دیگر هم پیش روی تصمیم گیرنده بوده که انجام نداده است، اما ما به آنها ورود پیدا نمی نماییم و به ما هم هیچ ارتباطی ندارد، اضافه کرد: به هر حال منِ نوعی به عنوان مسئول وقتی که جایی درحال خدمت هستم، وظیفه ای بر عهده دارم، من باید به شکلی کار و برخورد کنم که نارضایتی به وجود نیاید.
کاملی، اظهار داشت: هر سورتی پروازی که به فرودگاه اضافه می شود، کار هموطنان ما را راه می اندازد، «ایران ایر» هم یک شرکت دولتی است که یک سری وظایف بر عهده دارد، حالا این که وظایف را چطور انجام می دهد، خودشان باید پاسخگو باشند و به ما هیچ ارتباطی ندارد، برای بحث پرواز ما زیرساخت ها را آماده کرده ایم، از نظر ما زیرساخت ها کاملاً استاندارد و آماده است، اعلام نموده ایم که این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیما را دارد.
وی، اشاره کرد: باید مسؤلان پیگیری کنند تا تعداد پروازها با هر نوع تایپ هواپیما مد نظر افزایش یابند، ما هم موظف به عرضه خدمات به پروازها هستیم.
مدیر فرودگاه خرم آباد، اشاره کرد: فرودگاه خرم آباد تمامی استانداردهای لازم را از جانب سازمان هواپیمایی کشور به عنوان تنها متولی صدور مجوز استانداردهای فرودگاهی دریافت کرده و کسی نمی تواند نسبت به این ایرادی داشته باشد، اگر هم کسی فکر می کند متخصص و توانا است، مواردی که فرودگاه ایراد دارد را به صورت مستند و کتبی به سازمان هواپیمایی ارجاع بدهد.
شأن و کرامت مسافران چند؟!
در حالی شرکت ایران ایر امروز تصمیم گرفت به آسانی دو مسافر را پیاده کند و بنا بر ادعای مسافران به برخی کارت پرواز ندهد که سوال مسافران این است: «چگونه باتوجه به هشدارهای هواشناسی موجود مبادرت به فروش بلیت پرواز می کنند و از طرف دیگر آیا نمی توانستند به جای خارج کردن دو مسافر بار سایر مسافران را خالی کرده و با پرواز دیگری به دستشان برسانند.»
سوال دیگر اینست که «چرا باتوجه به شرایط آب و هوایی موجود از هواپیماهای کوچک در این راه استفاده می شود که افزایش وزن ۱۵۰ کیلو گرمی برای مسافران ایجاد مشکل کند و سبب عدم حفظ شأن و کرامت مسافران شود.»

1401/10/23
13:56:37
5.0 / 5
560
تگهای خبر: استاندارد , تولید , خدمات , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه


betononline.ir: بتن با کیفیت، پروژه‌ای مطمئن

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد