آغاز مرمت ریل ماشین دودی شهرری پس از ۱۴ ماه
بتن آنلاین: «طرح مرمت و استواری بخشی ریل ماشین دودی شهرری با اعتبار 60 میلیون تومانی در دستور كار اداره كل میراث فرهنگی شهرری قرار گرفت.»
به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، اواسط اسفند دو سال قبل بود که کارگران شهرداری در زمان انجام عملیات عمرانی در خیابان فداییان اسلام و درست مقابل امامزاده عبدالله شهرری، به حدود ۴۰ متر از ریل ساده قطار برخورد کردند که ری شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی آنرا ریل نخستین ماشین دودی در تهران یعنی همان «نخستین خط تراموای تهران» دانستند که سال ۱۲۶۱ خورشیدی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد و امتیاز آنرا یک مهندس فرانسوی به نام «مسیو بواتال» به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت.
با کشف این خط ریل حرف ها و نقشه های زیادی برای حفاظت از آن برنامه ریزی و عنوان شد. در یکی دو روز اول پس از کشف خط ریل، معصومه پورنظری - شهردار ناحیه یک شهرری- به ایسنا اعلام کرد: «تصمیم شهرداری و میراث فرهنگی بر حفظ آثار است، بدین سبب باید نسبت به مرمت و بازسازی ریل اقدام گردد. اگر میراث فرهنگی طبق قولی که داده است تا آخر سال بتواند بازسازی را به سرانجام برساند، شهرداری نیز بتن ریزی در پیاده رو را با طرح نقاشی ایرانی - اسلامی اجرا می کند.»
محسن شیخ الاسلامی – معاون وقت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران – نیز به ایسنا اظهار داشت: «در اولین قدم این مسیر و ریل های مشخص شده باید مرمت شوند و با کمک دستگاه هایی مانند شهرداری، ماشین دودی به صورت نمادین در کنار همان پایه قرار گیرد، چون ریل به دست آمده با آن ماشین هویت پیدا می کند.».
هرچند پیش بینی های کسبه این مسیر تاریخی در شهرری که در زمانِ کشفِ خط ریل به ایسنا گفته بودند «بروید پس از نوروز بیایید، ببینید به کدام یک از قول های شان عمل کردند، فقط همین خط ریل می ماند و خودش» درست از آب درآمد.
اکنون پس از گذشت حدود ۱۴ ماه از کشف این خط ریل، امیر مسیب رحیم زاده - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان - اعلام نمود: ریل ماشین دودی شهرستان ری که در پیاده راه خیابان فدائیان اسلام کشف شده بود، با اعتبار ۶۰ میلیون تومان در حال مرمت است.
او با اشاره به این که فاز نخست این طرح مرمتی شامل استواری بخشی ریل، مرمت و تعویض تراورس ها پوسیده، کف سازی و نصب تابلو معرفی تاریخچه ماشین دودی در استان تهران است، این کشف را اثری به دست آمده از هویت صنعتی و مدرنیته شدن تهران دانست.
او با بیان این که این نقطه می تواند قسمتی از هویت حمل و نقل درون شهری منطقه نیز در نظر گرفته شود، اضافه کرد: نام ماشین دودی در تهران قدیم به نخستین خط آهن ایران که بین تهران و شهر ری کشیده شد، تعلق گرفت و علت این نام گذاری بخاری بود که از دودکش قطار خارج می شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب