در گفتگو با مهر اعلام شد؛
جزئیات نوسازی ناوگان جاده ای، ۱ كامیون نو به ازای هر ۲ كامیون كهنه
بتن آنلاین: داوود كشاورزیان اظهار داشت: در طرح جدید نوسازی ناوگان حمل و نقل، هر دو كامیون كهنه با یك كامیون نو جایگزین می گردد كه هم عرضه مازاد بار و هم مبلغ اقساط وام كاسته می شود.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر جاده ای كشور دوشنبه این هفته با حضور رئیس جمهور كلید خورد.
نهاوندیان: خودروهای سنگین فرسوده، عامل نیمی از آلودگی هوای تهران
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور درباره این طرح دولت تصریح كرد: این طرح حدود ۲۰۰ هزار انواع اتوبوس، كامیون، مینی بوس و كامیونت را دربرمی گیرد كه هدف نخست از اجرای آن رفع مشكلات زیست محیطی و كاهش آلودگی هوای تهران و سایر كلانشهرهاست كه عموما از هیدروكربورهاست. ۷۳ درصد عامل آلودگی هوای تهران متعلق به وسایل نقلیه است. از این ۷۳ درصد هم ۳۰ درصد متعلق به اتوبوس ها، ۲۵ درصد به كامیون ها، ۱۲ درصد به موتورسیكلت ها و ۱۰ درصد متعلق به سایر وسایل نقلیه است. هدف از اجرای این طرح هم بحث ایمنی جاده ای است. خودروهای فرسوده در جاده ها عامل اصلی كاهش ایمنی و وقوع تصادفات به شمار می روند.
وی ادامه داد: كل نوسازی ناوگان حمل و نقل از محل صرفه جویی در مصرف سوخت انجام می شود؛ نه از بودجه دولت. به این معنا كه خودروهای فرسوده كه گاها عمر آنها به ۷۰ سال هم می رسد، در هر ۱۰۰ كیلومتر ۶۵ لیتر سوخت مصرف می كنند. اگر این كامیون ها با كامیون نو جایگزین شود، این مصرف به ۳۰ لیتر گازوئیل كاسته می شود كه درآمد مضاعفی برای دولت تولید كند كه بر مبنای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت می تواند از محل این صرفه جویی، به نوسازی ناوگان اقدام نماید.
دولت ارز مورد نیاز طرح نوسازی ناوگان جاده ای را تأمین می كند
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینكه دولت در نظر دارد این برنامه را ۳ ساله اجرا كند، اظهار داشت: در طرح جدید كل نیاز ارزی اتوبوس ها و كامیون ها از محل صرفه جویی سوخت بدهیم و خودروساز داخلی دیگر دغدغه تأمین ارز واردات قطعات كامیون ها را نخواهد داشت. خودروساز با این مشوق تولید حداكثری داشته و علاوه بر تولید خودروی سنگین نو، می تواند اشتغال زایی مناسبی هم داشته باشد و پس از اتمام طرح، به صادرات خودروهای سنگین هم بیندیشد.
تعداد خودروهایی كه نوسازی خواهد شد
نهاوندیان خاطرنشان كرد: در این طرح، ۲۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری، ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری، ۱۹ هزار دستگاه كامیونت، ۵۷ هزار دستگاه مینی بوس و ون و ۲۴۰ هزار دستگاه كامیون و كشنده مورد نوسازی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینكه تعداد كامیون های موجود در كشور بیش از اندازه نیاز است كه درنتیجه پیمایش آنها كم بوده و بار كمتری به آنها می رسد، خاطرنشان كرد: در این طرح ازاین رو است كه هر راننده اتوبوس و كامیون، خودوری فرسوده را تحویل داده و خودروی نو را تحویل می گیرند كه كلید به كلید انجام می گردد. بعنوان مثال مرتبط با دارندگان و مالكان كامیون های فرسوده، در هنگام نوسازی ۲۰ درصد هزینه را كامیونداران می دهند و ۳۰ درصد آن را از تسهیلات بانكی بهره برده و مابقی هزینه از محل صرفه جویی مصرف سوخت تأمین می گردد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینكه در بخش كامیون های فرسوده، مقرر است هر دو كامیون فرسوده با یك كامیون نو جایگزین شوند، اضافه كرد: تعداد ناوگان باری جاده ای به نصف كاسته می شود، پیمایش افزایش یافته و صرفه جویی در مصرف سوخت تحقق خواهد یافت.
نهاوندیان اشتغال این طرح را ۲۰ هزار نفر در واحدهای خودروسازی و ۱۰ هزار نفر در واحدهای قطعه سازی برآورد كرد.
مبلغ اقساطی كه كامیون و اتوبوس داران پرداخت می كنند
به گفته این عضو كابینه دولت دوازدهم، كسانی كه برای دریافت نوگان نو و كامیون های جدید ثبت نام كرده بودند، به طرح جدید منتقل خواهند شد. اقساط ماهیانه تسهیلات نوسازی كامیون ها، ۲.۵ میلیون تومان و اقساط ماهیانه تسهیلات نوسازی اتوبوس حدود ۶ میلیون تومان است.
معاون رئیس جمهور قیمت متوسط كامیون و كامیونت در این طرح را ۵۰۰ میلیون تومان عنوان و اظهار نمود: دولت ۲۹۶ میلیون تومان آن را از محل صرفه جویی در مصرف سوخت در نظر گرفته است. ۱۰۰ میلیون تومان آورده متقاضی و ۱۰۰ میلیون تومان هم تسهیلات بانكی خواهد بود. صرفه جویی مصرف سوخت با اجرای این طرح هم بیش از یك میلیارد دلار برآورد شده است.
كشاورزیان: تفاوت طرح جدید نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای با طرح های قبلی
داوود كشاورزیان در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره طرح جدید نوسازی ناوگان حمل و نقل و تفاوت آن با طرح قبلی نوسازی ناوگان جاده ای اظهار داشت: هر دو طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جه آن طرحی كه در سال های گذشته سازمان راهداری آن را اجرا می كرد و هم طرح جدیدی كه مد نظر رئیس جمهور است، مبنای قانونی آنها یكی است و آن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است كه به وزارت نفت اجازه داده تا از محل صرفه جویی در مصرف سوخت، بخشی از این سرمایه گذاری ها را جبران كند.
وی ادامه داد: تفاوتی كه این طرح با گذشته دارد این است كه شخص اول اجرایی كشور به آن ورود كرده و این نوید را به ما می دهد كه با سرعت بیشتری ناوگان جاده نوسازی شود.
آیین نامه ها و قراردادها آماده شده است
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینكه هماهنگی ها و مذاكرات لازم میان وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت، وزارت صنعت معدن و تجارت و واحدهای تولید اتوبوس و كامیون انجام شده، ادامه داد: شكل قانونی آیین نامه ها و فرمت قراردادها همگی تنظیم شده است. این اقدام می تواند مبنای خوبی برای تسریع در نوسازی باشد.
كمرنگ شدن نقش سازمان راهداری در طرح جدید نوسازی ناوگان نسبت به طرح قبلی
وی تصریح كرد: در این طرح همه دستگاه های ذی ربط نقش خویش را به گونه ای ایفا می كنند بعنوان مثال سازمان راهداری اطلاعات لازم در مورد مشمولان نوسازی ناوگان را در اختیار دارد و آنها را به بانك برای نوسازی معرفی نماید و پس از نوسازی هم میزان پیمایش را بررسی و به وزارت نفت اعلام خواهد نمود تا میزان صرفه جویی تعیین شده و درآمد مابه التفاوت از محل صرفه جویی در مصرف سوخت را پرداخت كند. وزارت صنعت معدن و تجارت هم تا كنون نقشی نداشته و سازمان راهداری مستقیما با واحدهای تولیدی در ارتباط بود اما از آنجایی كه مقرر است این طرح به شكل گسترده تری اجرا شود و شخص رئیس جمهور به طرح ورود كرده است وزارت صنعت معدن و تجارت هم بعنوان متولی تولید، به طرح نوسازی ورود كرده است. نقش بانك مركزی هم تأمین فاینانس و اعتبار مورد نظر است.
وام نوسازی ناوگان جاده ای با سود ۱۸ درصد
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در این طرح بخشی از قیمت كامیون با استفاده از تسهیلات بانكی تأمین می شود، ادامه داد: به همین منظور شبكه بانكی و شركت های لیزینگ هم در این طرح حضور دارند. این در شرایطی است كه در طرح قبلی، سازمان راهداری با همراهی وزارت نفت، درآمد حاصل از صرفه جویی را به صورت بخشی از یارانه سود تسهیلات به بانك ها پرداخت می كرد. اما در این طرح، تسهیلاتی كه كامیون داران دریافت می كنند، مبلغ آن كمتر است ولی سود آن با نرخ ۱۸ درصد محاسبه می گردد و خریدار كل سود را شخصا می پردازد. با این تفاوت كه در طرح جدید، دولت بخشی از قیمت كامیون را متقبل می گردد كه به صورت كلی قیمت كامیون نو برای خریدار كاسته می شود. در محاسبه كلی تفاوت چندانی با طرح قبلی ندارد ولی احیانا از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد.
تعویض هر دو كامیون فرسوده با یك كامیون نو
كشاورزیان تاكید كرد: در شرایط فعلی كشور كه از یك سو با ركود صادرات و واردت روبه رو هستیم و از جانب دیگر مازاد كامیون و كامیونت در كشور داریم، پیشنهاد شده تا با عنایت به حجم بالای عرضه و تقاضا كه سبب تولید مشكلاتی همچون كمیسیون بالایی كه شركت های حمل و نقل از كامیون داران مطالبه می كنند، شده است به ازای هر دو كامیون فرسوده، یك كامیون نو عرضه كنند. با این اقدام كامیون های جدید فرصت دارند تا پیمایش بیشتری داشته باشند و مسیری كه باید به صورت خالی به خاطر كمبود بار طی می كنند كاسته می شود. درنتیجه علاوه بر افزایش بهره وری و كاهش مصرف سوخت، میزان پیمایشی كه یك كامیون به دست می آورد بیشتر می گردد كه یك فرصتی به وزارت نفت می دهد تا بتواند پرداختی بیشتری داشته باشد. این پیشنهاد را برخی انجمن های حمل و نقل داده بودند چون اقساط آن زیاد است و با این اقدام، هر دو راننده با یك خودرو كار می كنند كه هم مشكل كمبود بار كاسته می شود و هم مشكل اقساط گران آن حل می گردد. در این طرح میزان وام ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است كه احیانا مبلغ قسط آن كمتر از طرح نوسازی قبلی ناوگان حمل و نقل خواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب