آخوندی در پاسخ به مهر؛

كسر ۵ درصد از دستمزد مهندسان مبنای قانونی ندارد

كسر ۵ درصد از دستمزد مهندسان مبنای قانونی ندارد

بتن آنلاین: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اینكه چرا پنج درصد از دستمزد مهندسان كسر شده و به دیگری داده شود، خواسته عمومی مهندسان است و این كار هیچ وقت مبنای قانونی نداشته است.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، عباس آخوندی در «سومین همایش توسعه شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل همگانی» با گرامیداشت یاد قربانیان نفتكش سانچی و سالگرد حادثه پلاسكوی تهران اظهار داشت: زندگی مدرن در ایران با بحران مواجه شده است، این بحران در حوزه های فرهنگی و سیاسی هم دیده می شود؛ ازاین رو نیاز به بازاندیشی و سیاستگذاری جدید داریم.
وی ادامه داد: پلاسكو نشان داد در حالیكه بعنوان نماد زندگی مدرن در ایران شناخته می شد و معماران و شهرسازان به آن رجوع می كردند، اما این نماد مدرنیته پس از ۵۰ سال فرو ریخت. این بحران مدرنیته تنها در ایران وجود ندارد، بلكه در عراق، افغانستان و سوریه كه منجر به جنگ و خشونت شده است هم دیده می گردد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: در حوزه شهری، بحثی كه به آن بحران می گوییم، قابلیت زندگی، حركت و جابجایی است؛ اینكه هزاران میلیارد تومان هزینه شد تا این شهر ساخته و پروژه های عمرانی اجرا شود، ولی شهر قابلیت زندگی نداشته و با انواع آلودگی آب، هوا و خاك مواجهیم، نشان داده است كه یك جای كار ایراد دارد.
آخوندی با اشاره به وجود خشونت و پرخاشگری در شهرها به خاطر بحران حركت در شهر و ساعت ها ترافیك افزود: اخیراً تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفته بود تجربه نشان داده است ساخت بزرگراه ها و آزادراه ها، نتوانست مشكل ترافیك را حل كند؛ بلكه آن را بسته تر كرده است. بعد از اظهار این سخن، رسانه ها این جمله را تمسخر كردند، همچون صدا و سیما كه دنبال سوژه بود تا آن را مورد تمسخر قرار دهد. در حالیكه اندیشمندان جهان می گویند اگر كاری انجام ندهیم، ادامه توسعه خودرومحوری شهرها، به بحران در زندگی منجر خواهد شد.
آخوندی، پیچیده ترین كار در ایران را اعمال یك تغییر نگرش عنوان و اظهار نمود: هرگونه تغییری تا حد مرگ از مسئولان وقت می گیرد؛ به محض اینكه بخواهیم تغییر نگرش تولید نماییم، همه وارد می شوند و می گویند، این كار محكوم به شكست است.
در هیچ سطحی موفق نشده ام/با ما همراهی نمی كنند
وی اضافه كرد: از روزی كه به وزارت راه و شهرسازی آمدم، هر وقت بحث جابجایی در كرج و حومه به تهران می شد، می گفتم به ریل هم نیم نگاهی داشته باشیم. باید اعتراف كنم تابحال در هیچ سطحی موفق نشده ام. امروز بازدیدی از آزادراه همت ـ كرج داشتیم. چهار سال است كه به سازمان برنامه و بودجه می گویم برای دوخطه كردن راه آهن تهران ـ كرج اعتبار بدهید، اما این كار انجام نشده است. روزانه ۹۲ هزار دستگاه خودرو از كرج به تهران می آید، با این حال تعداد دفعاتی كه مقامات ارشد ایران كه از آزادراه در حال احداث همت ـ كرج بازدید كرده اند، بیش از ۱۰ مرتبه است. اما تا حالا یكبار هم نتوانسته ایم راجع به قطار حومه ای تهران ـ كرج با سازمان برنامه و بودجه جلسه برگزار كنیم؛ اینها نشان داده است كه تغییر نگرش كار پیچیده ای است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنقدر كه تقاضا به وزارت راه و شهرسازی برای ۶ بانده كردن آزادراه تهران ـ قم شده است، حتی یكبار هم برای چهار خطه كردن راه آهن تهران ـ قم درخواستی عرضه نشده است؛ حتی نمایندگان قم در مجلس هم چنین درخواستی نداشته اند.
آخوندی تصریح كرد: اگر نگاهی به لایحه سالانه بودجه كه دولت به مجلس می دهد و خروجی كه از مجلس بیرون می آید، نگاه نماییم، می بینیم كه تغییر نگرش در آن به قول آقای سیف، تقریباً هیچ است. می بینیم كه نمایندگان آنقدر كه به بودجه جاری، آموزش و پرورش، یارانه ها، بازنشسته ها و... اهمیت می دهند، سایر مسائل هم ردیف این موضوعات قرار نمی گیرند.
وی خاطرنشان كرد: اگر در دولت از سطح مدیران كل تا وزرا و در مجلس از نمایندگان درباره حمل و نقل عمومی و شهرسازی ریل پایه نظرسنجی نماییم، می بینیم كه حتی در حد پنج درصد هم همراهی با ما وجود ندارد، اما ما هزار بار آن را تكرار می نماییم تا این اتفاق رخ دهد. یا اگر به دفاتر مهندسان مشاور رجوع و بررسی كنید كه تا چه اندازه با این اندیشه (شهرسازی ریل پایه) آشنا هستند، می بینید كه اساساً بسیار اندك اند.
وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: سیاستگذاری یعنی هزینه ـ منفعت است؛ یعنی نمی توانیم بگوییم به سرعت صدها هزار میلیارد تومان در راهسازی سرمایه گذاری نماییم و همزمان در شهرسازی ریل پایه هم سرمایه گذاری داشته باشیم؛ باید یكی از این دو را برگزید. آقای هاشمی رئیس شورای شهر تهران می گوید می خواهیم هزینه ساخت مترو را از فروش تراكم در پیرامون مترو به دست بیاوریم؛ معلوم است كه این طرح به نتیجه نمی رسد. مفهوم آن این است كه نمی گردد در غیر از اطراف مترو، تجمع اسكان و تجارت را داشته باشیم، چون هر دوی اینها با هم قابل جمع نیستند.
صداوسیما اساسا با زندگی مردم كاری ندارد
وی تصریح كرد: تغییر نگرش به رسانه نیاز دارد و بدون رسانه امكان پذیر نیست. مدت هاست كه رسانه ملی اساساً كاری به مسائل زندگی مردم ندارد. هیچ وقت در رسانه راجع به این موضوع، حرفی زده نمی گردد. ساده ترین راه این است كه كسی را پیدا و محكومش نماییم تا مسئله حل شود.
آخوندی ادامه داد: صدا و سیما در سال ۱۳۵۶ سمیناری در شیراز داشت تحت عنوان «سمینار شیراز» كه در آن درباره اینكه چگونه رسانه در خدمت توسعه باشد، بحث می شد. امیدوارم در سال ۱۳۹۷ هم رسانه یك كنفرانس داشته باشد با مبحث «رسانه در خدمت توسعه» آن هم با حضور كارشناسان واقعی؛ نه كارشناسانی كه مبحث را وارونه جلوه دهند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه توسعه حمل و نقل عمومی و شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل عمومی است و یكی از مهم ترین نتایجش فقرزدایی است، اظهار داشت: در خیلی از جاهایی كه اول شبكه ریل بوجود آمد و بعد توسعه سكونتگاه ها را شاهد بودیم، اساساً كانون فقر شكل نگرفته است؛ نمونه آن ژاپن است. اما در ایران پیرامون تهران، كانون های فقر به شدت گسترش یافته است. ازاین رو از اثرات مهم توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، دسترسی آسان، ارزان، ایمن و برابر برای گروه های كم درآمد به خدمات شهری است؛ خدماتی چون آموزش، بهداشت، اشتغال و رقابت در به دست آوردن مشاغل دانش بنیان و نه سرمایه بنیان.
وی تصریح كرد: هم اكنون طرح های مبارزه با فقر در دولت و مجلس، توزیع پول است؛ این در شرایطی است كه هیچ كس نمی گوید راه فقرزدایی، توسعه حمل و نقل همگانی است. اخیراً دانشگاه هاروارد در تحقیقی اعلام نمود تنها عاملی كه می تواند روی فقر اثر بگذارد، توسعه حمل و نقل ریلی میان پیرامون و مركز است، چون كه كانون های فقر محصول زندگی مدرن است؛ همین زندگی مدرن می گوید اگر می خواهید راحت زندگی كنید، راه حل آن، توسعه حمل و نقل عمومی ارزان است، اما آیا این ادبیات در ایران طرح شده است؟ این در شرایطی است كه ما همچنان به دنبال ایدئولوژی های چپ گرایانه به دنبال توزیع پول و یارانه هستیم.
انسان در شهرهای ما له می شود
آخوندی با اشاره به اینكه جانمایه ی حقوق شهروندی، دسترسی ساده شهروندان از محل سكونت خود به حمل و نقل عمومی به صورت پیاده است، خاطرنشان كرد: انسان ها در شهرهای ما، لِه می شوند. خیابان مفتح تهران، نمونه چنین ساخت و سازی است كه شهروند و عابر پیاده، محلی از اعراب ندارند و ماشین، تمام داستان است.
وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه شهر پیش از اینكه مجموعه كالبدی باشد، مجموعه انسانی است، بیان داشت: لازمه اجرای این كار این است كه تمام آئین نامه ها، طرح های جامع و تفصیلی، قوانین و... عوض شود.
همچنین در انتها این نشست آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه در سال ۹۶ و ۹۷ ردیف بودجه ای برای توسعه قطار حومه ای در نظر گرفته نشد، اظهار داشت: رسانه ملی اگر مبحث وارونگی و آلودگی هوا را مطرح می كند، باید بلافاصله علت آن را كه توسعه خودرومحور شهر است را هم توضیح بدهد و اختصاص منابع بیشتر به توسعه ریل پایه را مطالبه كند.
اختصاص ۵ درصد دستمزد مهندسان به نظام مهندسی مبنای قانونی نداشت
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره حذف كسر ۵ درصد از دستمزد مهندسان ناظر و بخشنامه ای كه وی اخیراً آن را ابلاغ كرده بود، خاطرنشان كرد: طراحی مهندسی، مكاتبه ای میان صاحب كار و مهندس است و ورود واسطه در این میان كه بخواهد پنج درصد از دستمزد و همینطور آزادی ارتباط میان مهندس و مالك را بگیرد، در قانون نیامده است.
وی ادامه داد: همینطور اینكه نظام مهندسی بتواند حق انتخاب را از مالك و مهندس بگیرد و آنها را مجبور كند با فرد دیگری كار كنند، در قانون نظام مهندسی ذكر نشده است.
به گفته آخوندی، خواسته عمومی مهندسان است كه چرا پنج درصد از دستمزد آنها به دیگری داده شود؛ این كار هیچ وقت مبنای قانونی نداشته است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: من تصمیم گرفته ام به خواسته مهندسان پاسخ دهم و با ابلاغ این بخشنامه، نخستین گام در جهت احقاق حقوق مهندسان و مبارزه با امضافروشی برداشته شد.

1396/10/30
14:55:46
5.0 / 5
5374
تگهای خبر: آزادراه , توسعه , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد