موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا چه می گویند؟

موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا چه می گویند؟

به گزارش بتن آنلاین، با آغاز به کار دولت چهاردهم و رئیس جدید سازمان بورس، مبحث عرضه خودرو در بورس کالا مجدد عنوان شد، درحالی که موافقان اعتقاد دارند که عرضه خودرو در بورس امکان شفافیت را بیشتر میکند و جلوی دلال ها را میگیرد اما مخالفان اعتقاد دارند حالا که واردات خودرو آزاد شده و بازار آزاد درحال ریزش است، دیگر احتیاجی به عرضه خودرو در بورس کالا نیست؛ بخصوص آن که با واقعی سازی قیمت خودروساز به صورت ریشه ای مبحث حل خواهد شد.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، تنظیم بازار خودرو از راه بورس کالا، طی سالهای قبل بارها یاد شده قرار گرفته است؛ این مورد سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار مطرح و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، خودرو های داخلی و مونتاژی به بورس کالا راه پیدا کردند. در عمر ۱۰ ماهه ای که خودرو به بورس کالا راه پیدا کرد، بازار خودرو و فعالان اقتصادی واکنش های متفاوتی از خود بروز دادند، عده ای مخالف و عده ای موافق.
با اینحال بار دیگر با افتتاح دولت چهاردهم و رئیس جدید سازمان بورس، مبحث عرضه خودرو در بورس کالا مجدد عنوان شد. حجت اله صیدی، رئیس سازمان بورس ده روز قبل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عرضه مجدد خودرو بورس در دست پیگیری است و تلاش می نماییم که انشالله خودرو وارد بورس کالا شود. وی ادامه داد: با شورای رقابت وارد مذاکره می شویم تا قانع شوند اساسا بورس به معنای رقابت است و شورای رقابت نمی تواند با مفهوم رقابت مخالف باشد!
عبدالناصر همتی در ارتباط با مبحث عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: بحث عرضه خودرو در بورس کالا، نیازمند هماهنگی بین، وزارت صمت، بورس و شورای رقابت است و اگر نهایی شود ما در وزارت اقتصاد موافق این اقدام هستیم.
وی ادامه داد: با اینحال باید ابزارهای و امکانات آن برای وزارت صمت فراهم گردد و اگر وزارت صمت اعلام آمادگی کنند، از نظر وزارت اقتصاد و سازمان بورس، هیچ مانعی وجود ندارد.
با اینحال هفته گذشته سیدمحمد اتابک، وزیر صمت اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست؛ خودرو باید در شرایط رقابتی واقعی ارائه شود و احتیاجی به استفاده از بورس برای فروش خودرو نیست.

مخالفان در رابطه با عرضه بورس کالا چه میگویند؟/ هم اکنون نیازی نیست!

مخالفان اعتقاد دارند در سال ۱۴۰۰ فرصت های خوبی برای دارندگان پول و ثروت بوجود آمد که از بورس کالا، نسبت به سرمایه گذاری برای خرید خودرو اقدام نمایند. در آن برهه زمانی خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل گشته بود و مردم عطش خرید خودرو را داشتند اما در اینروزها تقاضا برای خرید خودرو کاسته شده است. به قول اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، بازار وارد رکود شده و تقاضا برای خرید خودرو در قیاس با سالهای قبل بشدت کم شده است. او به خبرنگار ما تصریح کرد که اگر عرضه خودرو افزایش بیشتری پیدا کند و خودروسازان بسته های فروش متنوع و متناوبی داشته باشند، خودرو کالای مصرفی خواهد شد و کمتر کسی به دنبال کسب سود از راه خرید و فروش خودرو خواهد بود.
رکود بازار خودرو و کاهش تقاضا برای خرید خودرو بر این امر تاکید دارد که فروش خودرو از راه بورس کالا درست نیست و سیاست گذار نباید به این سمت حرکت نماید.
شعبان فروتن، عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با صحبت های وزیر صمت به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: هم اکنون، شاهد عرضه پیوسته خودرو از جانب خودروسازان و شرکتهای مونتاژکننده خودرو هستیم و از طرفی از دو سال پیش واردات خودرو شروع شده و طیفی از مردم خریدار این خودرو ها هستند.
او اظهار داشت: طی هفته های گذشته شاهد افزایش واردات خودرو بودیم و پیرو این مورد ثبت نام ها برای خرید خودرو های وارداتی در حال انجام می باشد. از آنجائیکه این رویه ها در حال انجام می باشد، بورس کالا راهکار تنظیم بازار خودرو نیست و نیازی نیست که نوع عرضه را تغییر داد.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: بازار خودرو مانند سایر بازارها بایستی رقابتی مدیریت شود از همین رو بورس کالا نمی تواند این مزیت را ایجاد کند؛ نکته دیگر آن که همه مردم به بورس کالا و فرایند آن آشنایی ندارند بنابراین این امر می تواند مانع خرید آنها شود.

معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا: به جای بورس کالا، قیمت های خودروساز را بروز کنید

مهدی آقاطاهریان، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا با عرضه خودرو در بورس مخالف است و میگوید: با عرضه خودرو در دوره گذشته در بورس، بیشترین زیان برای مصرف کننده واقعی بوجود آمد چون که یک دفعه فاصله قیمت کارخانه و بازار افزایش حدود ۵۵ درصدی را تجربه کرد، در صورتیکه اگر این افزایش قیمت با همین تیراژ فعلی خودروسازها در دو نوبت به خودروسازهای داخلی داده می شد نه زیان انباشته ای بوجود می آمد نه مصرف کننده واقعی گرفتار سختی در خرید می شد.
وی با اعلان اینکه به روزرسانی قیمت خودرو، همچون رستم فرض شده و از عنوان آن واهمه داریم، اظهار داشت: این درحالی است که شرایط قیمت گذاری در قانون به صراحت آمده است و می بایست مطابق صورت های مالی شش ماهه به خودروسازان تعدیل قیمت داده شود.
آقاطاهریان اظهار داشت: تنها راه تنظیم بازار خودرو افزایش عرضه و رقابتی شدن بازار است که در رده خودرو های بالای یک میلیارد تومان این اتفاق در حال انجام می باشد و در این رده قیمتی، شرکت ها مجبور به عرضه خودرو به شکل اقساطی هستند.
معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا اضافه کرد: تصمیمات در حوزه تنظیم بازار خودرو می بایست با نظرات کارشناسی و همفکری تمامی خودروسازهای داخلی اتخاذ شود و تا کنون قرعه کشی و اولویت بندی به هیچ عنوان نتوانسته مشکل تنظیم بازار را حل کند چون که به این شیوه به بازار این پیام داده می شود که تا دو سال آینده عرضه ای وجود ندارد. وی ادامه داد: تنها چاره این موضوع، افزایش تیراژ و عرضه متناوب و حذف واسطه ها است که راهکار آن موجود می باشد.
آقاطاهریان درخواست نمود اجازه ندهند تصمیمات غیرکارشناسی سبب بروز خسارت های بیشتر به صنعت خودروسازی شود.
در واقع به عقیده این خودروساز و برخی مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا، به جای عرضه خودرو در بورس کالا، قیمتها خودرو را افزایش دهیم تا شکاف بین کارخانه و بازار آزاد کم شود و تقاضاهای سرمایه ای از آن حذف شود و به مرور تولید هم افزایش یابد، به زعم آنان سرکوب قیمت دلیل اصلی بروز وضعیت فعلی است؛ اگر این دلیل را رفع نماییم، احتیاجی به عرضه در بورس کالا نیست.

موافقان عرضه خودرو در بورس کالا چه میگویند؟

شفافیت مهم ترین دلیل موافقان برای عرضه خودرو در بورس کالاست، آنها با اشاره به وضع بازار که یک نفر خودرویی را از کارخانه میخرد و بالافاصله در بازار آزاد میفروشد و سودهای چندصدمیلیونی میکند را یک هدررفت منابع میدانند و اعتقاد دارند حالا که قیمت بازار آزاد را نمیتوان کنترل کرد، عرضه خودرو در بورس می تواند عواید دولت را از این اختلاف قیمت بیشتر کند و به جای آن که سود آن در جیب دلال برود، در جیب خودروساز برود و خودروساز هم با رشد و توسعه خود، طبعا آورده مالی بیشتری برای اقتصاد و دولت داشته باشد و دولت هم امکان دریافت مالیات از این فاصله قیمتی را در این حالت دارد. علاوه بر این بعضی از خودروسازان از این راه آمار شفافی از تولیدات خویش را عرضه خواهند کرد و به جای پستو در عیان خودرو خویش را میفروشند.
حال باید دید کشمکش موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا به کجا می کشد و تصمیم دولت دراین خصوص چیست.





1403/08/20
08:20:40
5.0 / 5
38
تگهای خبر: ابزار , توسعه , تولید , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد