نماینده مردم اراك، خنداب و كمیجان در مجلس عنوان كرد:

لزوم تهیه برنامه جامع برای فرش دستبافت استان مرکزی

لزوم تهیه برنامه جامع برای فرش دستبافت استان مرکزی

به گزارش بتن آنلاین، مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید برنامه جامع فرش دستبافت استان مرکزی را برای آینده دراز مدت تهیه نماییم، تا تحول و حرکتی جدید را شاهد باشیم.


نادرقلی ابراهیمی، ۲۶ مهر در کمیته فرش دستبافت استان مرکزی اظهار نمود: ما در سطح ملی و استانی، بسیاری از داشته های خود فاصله گرفته ایم ولی می توانیم فواصل را کوتاه نماییم و به شرایطی برسیم که فرصت های گذشته را احیا نماییم.
وی با اشاره به اینکه در گذشته ۴۰ کمپانی تولید کننده فرش دستبافت در اراک وجود داشت اظهار داشت: اراک، مرکز تولید و صادرات فرش کشور بوده ولی حالا با این جایگاه بسیار فاصله گرفته ایم.
ابراهیمی افزود: در گذشته پس از نفت، فرش بیشترین ارزآوری را برای کشور داشت. ما ۱۰ میلیون شاغل در حوزه فرش کشور داشتیم و این فرصت را هم از دست داده ایم.
وی افزود: بنا به علل مختلف این فرصت ها را از دست داده ایم، ولی نباید غصه بخوریم، بایستی به فکر آینده باشیم و فرصت های از دست رفته را برای فرش کشور و استان احیا نماییم.
نماینده مردم اراک اضافه کرد: متاسفانه در زمان پهلوی دوم، بافندگان خویش را به بنگلادش و پاکستان و هند فرستادیم و فن و هنر خویش را دو دستی تقدیم آنها کردیم و اوضاع فرش ایران کساد شد.
وی با اشاره به اینکه بحث تحریم ها مانعی برای صادرات فرش شده است اظهار داشت: باید جریان سازی تجاری باردیگر ای شکل بگیرد تا به دوران اوج خود در این عرصه برگردیم.
ابراهیمی افزود: برخی مسائل که در استان قابل حل است باید احصا، پیگیری و حل شود ولی مسائل کشوری مثل رفع تعهدات ارزی و بیمه تأمین اجتماعی باید با استفاده از راه و روش های جدید در تهران حل شود.
وی افزود: دولت شهید رئیسی با راهکارهای جدید توانست روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر کند، برای حل مشکلات حوزه فرش هم باید راهکار جدید پیدا نماییم. اگر هم احتیاج به اصلاح یا تصویب قانون و مقررات جدید است ما در مجلس پیگیری خواهیم کرد.
ابراهیمی با اشاره به اینکه باید تسهیلاتی برای خرید فرش دستبافت تامین گردد اظهار داشت: ما باید به دنبال صادرات با کیفیت و با قیمت مناسب باشیم.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه نقشه های ساده فرش طرفدار بیشتری دارد و طراحی نقشه های جدید برای فروش لازم است.
وی افزود: حالا در مقطع تنظیم بودجه سال آینده هستیم و کلیات بودجه تا چند روز آینده عرضه می شود. در این خصوص خواهش دارم تا موارد و منابع مالی لازم برای بیمه بافندگان فرش به ما عرضه شود تا در بودجه سال آینده بگنجانیم.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: طرح و لایحه جدیدی در مورد فرش دستبافت به ما پیشنهاد دهید تا یک تکان اساسی در این عرصه داشته باشیم. مجمع نمایندگان استان بسیار با هم هماهنگ هستند و امیدواریم بتوانیم از فرصت مجمع و فراکسیون های مجلس حداکثر استفاده را داشته باشیم.
وی با تکیه بر تهیه آمار درست و متقن در حوزه فرش دستبافت اظهار داشت: یک پایش واقعی بایستی صورت گیرد تا تعداد واقعی بافندگان و تولیدکنندگان نخ و طراحان فرش مشخص شود.
ابراهیمی با تکیه بر لزوم همگرایی در استان مرکزی اظهار نمود: برنامه جامع فرش استان مرکزی را برای آینده بلند مدت باید تهیه نماییم تا تحول و حرکتی جدید را شاهد باشیم. اگر این برنامه جامع تهیه شود، همه قائل به انجام این برنامه می شوند و اولویت ها مشخص و منابع لازم به درستی پیشبینی می شود.
وی با اشاره به اینکه بایستی یک موزه فرش مناسب و در شأن استان مرکزی و اراک راه اندازی شود اظهار داشت: برای این موزه می توانیم فرصت هایی از شهرداری و خیرین و تولیدکنندگان بگیریم تا در سطح ملی بدرخشیم. اصل تاریخ و کسب و کار اراک، فرش بوده است و باید تاریخ خویش را به همه نشان دهیم.
وی با تکیه بر به نتیجه رسیدن بحث خوشه بندی در حوزه فرش دستبافت اضافه کرد: خوشه بندی مساله بسیار ضروریست چونکه یک روش نوین برای ورود به مسائل است. صنعت بدون خوشه بندی ارزش ندارد و با خوشه بندی فرصت های خوبی در نواحی صنعتی به وجود می آید.
نماینده مردم اراک افزود: بحث مبانی آموزشی در حوزه فرش دستبافت در مدارس متوسطه فنی و حرفه ای و کار و دانش و دانشگاه علمی کاربردی اهمیت دارد. ما نخستین شهری بودیم که رشته علمی و کاربردی فرش را در اراک راه اندازی کردیم و باید آنرا توسعه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: ما متاسفانه هنوز زنجیره آموزش حوزه فرش را در اراک نداریم. باید در این عرصه، آموزش و پرورش را به دانشگاه وصل نماییم تا یک خروجی مناسبی داشته باشیم.
ابراهیمی در انتها با تکیه بر لزوم انسجام اتحادیه ها و تعاونی های فرش دستبافت استان خاطرنشان کرد: جلسات کمیته فرش دستبافت استان بایستی به شکل ماهانه برگزار گردد تا یک حرکت جمعی داشته باشیم و راه های جدیدی را ترسیم نماییم.



1403/07/27
11:52:16
5.0 / 5
8
تگهای خبر: توسعه , تولید , دولت , شهردار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد