معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم:

قشم جزیره لذت و تفریح نیست

قشم جزیره لذت و تفریح نیست

به گزارش بتن آنلاین، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم از کوشش برای تغییر الگوی گردشگری در این جزیره با تکیه بر دارایی های فرهنگی سخن گفت و اظهار نمود: باید به این سمت برویم که قشم جزیره لذت و تفریح نیست. «گردشگر تهاجمی» برای قشم نه تنها آورده ای ندارد که زیان ده است.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، همایش ملی صنعت توریسم «هَمسِنگار» جزیره قشم از ۲۶ تا ۲۷ مهرماه با هدف معرفی الگوی گردشگری هویت محور با تکیه بر دارایی های فرهنگی این جزیره و برقراری ارتباط با کشورهایی که روزگاری در پیوند با قشم بودند، به منظور جذب سرمایه گذار انجام می شود. ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم در نشست خبری که چهارشنبه ۱۸ مهرماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار شد، نخست در رابطه با عنوان این همایش که از واژه بومی «همسنگار» بهره گرفته شده است، توضیحاتی داد و اظهار داشت: دریانوردان قشمی وقتی در دریا حرکت می کردند یکدیگر را «همسنگار» خطاب می کردند که به معنای همیاری، همدلی و کنارهم بودن است.

برقراری راه آبی قشم ـ عمان
او سپس به پیشینه تمدنی جزیره قشم و تعاملات فرهنگی و تجاری این جزیره با کشورهای شرقی و قاره آفریقا از هزاران سال پیش اشاره نمود و با یادآوری شعار سازمان جهانی گردشگری ملل متحد که روی صلح تاکید دارد، اظهار نمود: در حال حاضر مهم ترین ابزار برای تعاملات و برقراری صلح، گردشگری می باشد. گردشگری چه در بحث اقتصاد کشورها و چه در تقویت و تثبیت برند کشورها عنصری مطلوب به حساب می آید. با همین رویکرد در این همایش تلاش شده است با دعوت از سفرای کشورهایی که در تاریخ دیرینه قشم با آنها ارتباط داشتیم، نشان دهیم در جزیره قشم چه اقداماتی برای فعال کردن دیپلماسی و جذب سرمایه های فرهنگی و اقتصادی انجام شده است.
به قول معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم، برای این همایش از ۱۲ سفیر مقیم در ایران همچون امارات، قطر، عمان، چین، هندوستان، تانزانیا، ایتالیا، پرتغال و بلاروس برپایه اشتراک ها و تاریخ ارتباط تجاری و فرهنگی دعوت شده است. بیشتر دنبال روزنه های ارتباطی هستیم تا رجعتی به دروازه تمدنی قشم داشته باشیم.
راموز ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این همایش اظهار نمود: می خواهیم مسیرهای دریایی با کشورهای مختلف برقرار نماییم، همچون در راه کنگ، قشم و عمان. در این راستا با سفیر عمان مذاکراتی هم داشته ایم. برپایه این تعامل ها می خواهیم دانش لنج سازی را بعنوان میراث در خطر و همینطور دانش حفظ آب را احیا نماییم.
او در رابطه با جذب سرمایه های خارجی به جزیره قشم اظهار داشت: با عنایت به تحریم ها جذب سرمایه گذار خارجی با هزار مانع مواجه می شود، ازاین رو بر جذب سرمایه گذار داخلی متمرکز هستیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم تصریح کرد: باید به این سمت برویم که قشم جزیره لذت و تفریح نیست و یک بُعد آن تاریخ، گردشگری سلامت و ژئوتوریسم است. تلاش داریم مردم را با انواع گردشگری قشم آشنا نماییم و از راه برندینگ، آن نگاه به جزیره قشم تغییر کند. معتقدیم وقتی این اتفاق در تمام مراتب کشور رخ دهد، برای سرمایه گذار هم جذاب می شود.
او سپس به ایده «خانه قشم» که با هدف معرفی سبک زندگی و تجربه زیسته در قشم در استانهای دیگر راه اندازی خواهد شد، اشاره نمود و اضافه کرد: به جای این که ما در مقصد منتظر سرمایه گذار بنشینیم، می خواهیم در مبدأ، برندینگ، سبک زندگی و تجربه زیسته قشم را ترویج دهیم.
راموز در پاسخ به انتقادهای خبرنگاران به کیفیت تاسیسات گردشگری در جزیره قشم با وجود سیاستگذاری هایی که برای توسعه گردشگری در این منطقه می شود، اظهار نمود: تأسیسات گردشگری در وضعیت مناسبی نیست اما با برنامه ریزی و برندینگ ساخت هتل های ۴ و ۵ ستاره شروع شده است و الگوهای جدیدی را در زنجیره گردشگری می خواهیم ایجاد نماییم. این جزیره تا کنون پلاژ ساحلی نداشت و تا ۱۵ ماه آینده پلاژ ساحلی قشم احداث می شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم در رابطه با حمل و نقل داخلی جزیره بعد از آن که به محدودیت های دسترسی به این جزیره اشاره شد، اظهار داشت: احیای حمل و نقل تاکسی های داخل جزیره استارت خورده است. اما مساحت قشم را درنظر بگیرید، برای تماشای همه جاذبه ها و تجربه زیسته در قشم ۱۰ روز زمان نیاز است. البته طرحی برای سرمایه گذاری برای اتوبوس گردشگری تعریف شده است. افزون بر این، احیا و دوبانده کردن جاده های جزیره شروع شده است. معضلات زیرساخت در جزیره مشخص است. بیشتر از دو دهه است که پل خلیج فارس متوقف شده است، تلاش کردیم این مسئله را پیگیری نماییم که اگر دنبال توسعه راه های دسترسی به این جزیره هستند دست کم تکلیف پل خلیج فارس را روشن کنند.
او در رابطه با پدیده «گردشگری انبوه» در جزیره قشم اظهار نمود: هر یک نفر «گردشگر تهاجمی» برای سازمان منطقه آزاد ۱۳۰ هزار تومان هزینه دارد، از بهمن تا فروردین نزدیک به دو میلیون توریست وارد می شود که عملا زیان ده است.
راموز با تایید این که گردشگری تهاجمی برای جزیره قشم سودی ندارد، اظهار داشت: برای تغییر تصویر ذهنی در رابطه با جزیره قشم به زمان نیاز داریم. ما از مدارس آغاز کرده ایم و تلاش داریم به دانش آموز دارایی هایش را یادآوری نماییم و نشان دهیم که نسبت به یک تهرانی فرودست نیست. به هر حال القاء الگوی گردشگری پایدار، اکوتوریسم و ژیوتوریسم زمان بر است.

دنبال ایزوله کردن جزیره ها برای یک گروه خاص نیستیم
محمد فرزاد میرزایی قلعه، مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی شورایعالی مناطق آزاد در این جلسه اظهار داشت: سال گذشته مناطق آزاد در مجموع ۶۵ میلیون توریست غیربومی با اهداف مختلف داشتند و از ۶ میلیون توریست ورودی هم ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در پهنه مناطق آزاد ثبت شده است.
او سپس به برخی اقدامات انجام شده است در زمان مدیریت خود اشاره نمود و اضافه کرد: زمانیکه مناطق آزاد را تحویل گرفتیم عضو هیچ ستادی نبودیم اما هم اکنون عضو ستادهای اربعین، راهیان نور و خدمات سفر هستیم که بالندگی، بلوغ و هویت مستقل مناطق آزاد را می رساند. هم اکنون تعداد نیروهای گردشگری مناطق آزاد کمتر ۱۰۰ نفر هستند اما فشاری که روی آنها است مساوی کل نیروهای یک وزارت خانه است. ما را قفل کرده بودند، دستی را که برای یاری گرفتن دراز کرده بودیم نگرفتند. اجازه نمی دادند کاری در حوزه گردشگری صورت گیرد. ما در ۸ منطقه ۲۴۰ پروژه و بسته سرمایه گذاری تعریف کرده ایم.
مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی شورایعالی مناطق آزاد در پاسخ به نقدهایی که به قیمت هتل ها و حمل و نقل به جزیره قشم و دیگر مناطق آزاد شد، اظهار نمود: قیمت گذاری هتل و حمل و نقل با من نیست، قسم می خورم اگر قیمت گذاری هتل و هواپیما با من بود، این قیمتها را شاهد نبودیم.
میرزایی در پاسخ به سوالی در رابطه با این که با عنایت به سوخت شدن فرصت جام جهانی قطر در جزایر جنوبی، آیا قشم در صورت تکرار چنین فرصتی توانایی مشارکت و پذیرش توریست دارد، اظهار داشت: آن پدیده سوخت نشد، سوخت کردند. در سطح مقامات بالای کشور، ستادی تشکیل شد و برنامه ریزی وتقسیم کار هم انجان شد، کیش هم پایلوت بود. ما آماده حضور توریستهایی که قرار بود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جذب نماید، بودیم اما نفهمیدیم چه شد! حتی دهکده گردشگری ایران را تعریف کردیم که یک نمایش فرهنگی بود.
در ادامه پرسشی در رابطه با ناترازی تخت ها اقامتی و آمار گردشگران ورودی به قشم با این نتیجه گیری که به نظر می آید قشم هر نوع گردشگری را پذیرفته درحالی که می توانست مانند کیش به صورت مشخص روی گردشگری که آورده بیشتری دارد، متمرکز شود، عنوان شد که مدیرکل گردشگری و میراث فرهنگی شورایعالی مناطق آزاد در واکنش به آن اظهار نمود: ما در مناطق آزاد شرایطی را فراهم می نماییم که تمام طبقات از آن استفاده نمایند. ضمن این که ایزوله کردن یک فضا برای گروه خاص در سیاست کلی کشور نیست.

وقتی هواپیما برای راه عادی نداریم چگونه می خواهیم گردشگری جزایر را توسعه دهیم؟
اکبر غمخوار از فعالان گردشگری ایران و از اعضای تشکل های خصوصی گردشگری نیز در این جلسه در نقد وضعت حمل و نقل و دسترسی به مناطق آزاد بخصوص جزایر خلیج فارس سخن گفت و اضافه کرد: وقتی از جزایر حرف می زنیم یعنی جایی که وسط دریا واقع شده است که مسأله اصلی آنها چگونگی دسترسی است. شما تا مشتری را به جزایر نرسانید نمی توانید از توسعه گردشگری حرف بزنید. وقتی هواپیما برای راه عادی نداریم چگونه می خواهیم گردشگری این جزایر را توسعه دهیم. چه ناوگان دریایی را برای جزایر جنوبی فراهم نموده ایم؟ چندسال پیش به یک جزیره کوچک اسپانیا سفر کرده بودم که سالانه ۱۱ میلیون توریست داشت، هر پنج دقیقه یک هواپیما می نشست و برمی خاست. از انگلیسی ها و سوئدی ها که مسافرانش بودند پرسیدم چرا به همچین جزیره کوچکی آمده اند، می گفتند کشورشان به ندرت آفتابی است و هزینه سفر به این جزیره از چهار هفته گرم کردن خانه شان مقرون به صرفه تر است. ما نمی توانیم از این ظرفیت جزیره قشم و کیش استفاده کنیم؟ همه که دنبال مشروبات نیستند خیلی ها دنبال ویتامین D هستند.
او افزود: از کدام پایتخت های دنیا به قشم و کیش پرواز انجام می شود؟ البته به تازگی به دبی پروازهایی برقرار شده است اما چاره توسعه و پیشرفت اینست که این پروازها به پایتخت های کشورهای دیگر برقرارشود.
غمخوار با تکیه بر لزوم تقویت گردشگری دریایی اظهار داشت: اگر بین جزایر خلیج فارس یک کروز می گذاشتند کلی توریست جذب می کرد، هرچند شناورها با وجود تمام قول هایی که دادند هنوز برای تأمین سوخت مشکل دارند و ما نمی دانیم این مشکل به کجا مربوط می شود.
او افزود: دبی، عمان، بحرین و کویت مسیرهایی است که میتوان با کشتی تور برگزار کرد. از طرفی، جاذبه های ورزشی هم ظرفیت خوبی است که هنوز به آن توجه شده است.
سپس، مجید حلاج زاده، رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانی ها خارج از کشور با اشاره به اینکه ایرانی ها خارج از کشور به سرمایه گذاری در جزایر ایران تمایل زیادی دارند، قول داد سرمایه هایی را در بخش توریسم دریایی جذب نماید.

خیلی ها می پرسند چرا قشم هتل خوب ندارد؟
جمشید حمزه زاده، رئیس هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران از محدودیت تعداد اقامتگاه ها در جزیره قشم سخن گفت و اضافه کرد: خیلی ها از ما می پرسند قشم چرا هتل خوب مثل کیش ندارد؟ باید برای جذب سرمایه گذار در این عرصه بسته حمایتی واقعی و نه لفظی تعریف شود با این شرایط بطور قطع سرمایه گذاران مایلند در قشم هتل باکیفیت بسازند. ما امیدواریم همایش ملی گردشگری که اواخر مهرماه در قشم برگزار می شود به نتایج خوبی در جذب سرمایه گذار ختم شود.

تخت های قشم محدود است
عبدالباسط رضوانی، مدیرعامل جامعه حرفه ای هتلداران جزیره قشم در پاسخ به پرسشی در رابطه با کمبود اقامتگاه مناسب در این جزیره و سرگردانی و چادرخوابی مسافران در ایام پیک سفر و تدبیری که در اینباره شده است، اظهار داشت: تعداد تخت های اقامتی جزیره قشم محدود است. ۸۰ مرکز اقامتی در این جزیره با حدود ۹۵۰۰ تخت وجود دارد که در ایام خاص سال، خانه های مسافر به این ظرفیت اضافه می شود، جدا از آن، اقامتگاه بوم گردی هم وجود دارد. به هر حال باید قبل از ورود به قشم رزرو اقامتگاه صورت گیرد، چون حجم مسافر در بعضی اوقات زیاد است. قشم مقصد مسافر است و از قبل مسافر آنرا برگزیده است.
در انتها این نشست، پوستر همایش ملی صنعت توریسم «هَمسِنگار» جزیره قشم رونمایی و به امضا رسید.
این گزارش به روز رسانی شده است.




منبع:

1403/07/19
12:08:45
5.0 / 5
78
تگهای خبر: ابزار , پایتخت , پروژه , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد