بلیت اتوبوس در آستانه عید گران می شود؟
به گزارش بتن آنلاین، در آستانه عید که مردم در تکاپو هستند تا به سفر بروند، با کمبود بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس مواجه گشتند.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر در برنامه پایش گفته شد در آستانه عید که مردم در تکاپو هستند تا به سفر بروند، با کمبود بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس مواجه شدند؛ برای اغلب افراد جامعه پیش آمده که هرچقدر سایت های فروش بلیط را بررسی کردند، بلیتی پیدا نکردند؛ بویژه در روزهای تعطیلات. برای کمبود بلیط دلیل های متفاوتی می آورند؛ مثلا دولت تلاش می کند برای پشتیبانی از مصرف کننده جلوی هرگونه افزایش قیمت را بگیرد بنابراین شرکتهای هواپیمایی یا ناوگان حمل و نقل بین شهری دخل و خرجشان همخوانی ندارد و دیگر پولی صرف نوسازی و توسعه نکردند. قیمت گذاری دستوری، برای پشتیبانی از مصرف کننده است اما نتیجه عکس دارد. هرکسی دلیلی دارد، ولی کارشناسان معتقدند دولت از راه راه هایی می تواند طوری از مصرف کننده حمایت کند که ناوگان های حمل و نقل ضرر نکنند؛ که در ادامه به آن می پردازیم.
احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی های مسافربری کشور در پاسخ به این سؤال که چرا بلیط نیست، می گوید: «درسال ۱۴۰۰، تعداد ۱۶ هزار و پانصد دستگاه اتوبوس بود اما هم اکنون ۷ هزار و پانصد است (نصف شده است)، که نشان داده است به خاطر نرخ کنترل شده و عدم افزایش نرخ سال به سال کاهش پیدا می کند؛ و دلیل دیگر اینست که ما در سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ نداشتیم تا اردیبهشت ۱۴۰۲ که ۲۹ درصد افزایش نرخ داشتیم.»
وی در رابطه با آن ۹ هزار اتوبوسی که نیستند، بیان می کند: «آن اتوبوس ها مثلا وارد کارخانه ها شدند که هم درآمدشان بیشتر است و هم امنیتشان، چون مسیرهایی که در جاده ها بخواهند تردد کنند خطر بیشتری دارند ولی در کارخانه ها خطر کمتر است؛ از جهتی دیگر گرانی لاستیک به حدی است که از ۶۰ میلیون بیشتر شده است؛ اتوبوسی که تا دو سال پیش حدود ۸۰۰ میلیون بوده هم اکنون رسیده به مرز ۲۷ میلیارد. هم اکنون من نمی دانم دولتمردان چرا دستورمی دهند که نرخ افزایش پیدا نکند و در نهایت من با بالای ۵۰ سال سابقه اعلام می کنم که هیچ یارانه ای به ما تعلق نمی گیرد.»
عامری ادامه می دهد: «گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است (۴۲ دلار)، و این سوخت به همه داده می شود و این طور نیست که فقط برای اتوبوس باشد، اگر کسی در خانه اش هم بخواهد از گازوئیل استفاده نماید، همین ۳۰۰ تومان است. در ۱۰ ماه سال جاری حدود ۱۲۰ میلیون جابجایی مسافر داشتیم، فرض نماییم که سوخت را هم می دهند اما، با این حجم از تردد!»
سخنگوی اتحادیه مسافربری در رابطه با تفاوت قیمت شرکت ها توضیح می دهد: ما چند مدل ماشین داریم؛ مثلا ماشینی که معمولی است یا VIP 30 نفره یا ۲۰ نفره. اما قیمت ماشینی ۴۲ نفره با ۲۵ نفره سرجمع یکی است.
وی در رابطه با کاهش تعداد رانندگان می گوید: «بخاطر درآمد، بخاطر شرایط اقتصادی بد؛ متأسفانه بعضاً کشورهای خارجی، پایه یک استخدام می کنند.»
عامری در رابطه با کمبود اتوبوس و این که قرار بود اتوبوس وارد شود، بیان می کند: «در دولت قبل آقای سیف گفتند دلار ندارند، آقای نوبخت گفتند ریال ندارند، به آقای معاون گفتیم گمرکی ما را معاف کنید تا بتوانیم اتوبوس وارد نماییم، موافقت هم کردند ولی هیچ اتفاقی رخ نداد.»
وی در رابطه با این که چه باید کرد، می گوید: «دولت باید از دخالت در نرخ گذاری عقب نشینی کند و باید ظرف چند روز آینده بین سازمان حمل و نقل جاده ای و صنف، قیمت بلیط مشخص شود و افزایش پیدا کند؛ چونکه ما در چند روز آینده باید پیش فروش بلیط های نوروز را آغاز نماییم.»
در آستانه نوروز مردم با کمبود بلیط مواجه گشتند، که سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی های مسافربری کشور اعتقاد دارد علل متفاوتی دارد مانند کمبود اتوبوس، گرانی لاستیک، گرانی گازوئیل، جذب راننده های پایه یک توسط کشورها، دخالت دولت در تعیین نرخ بلیط و درنهایت افزایش کم قیمت بلیط اتوبوس؛ که اینها دست به دست هم می دهند تا مردم در تهیه بلیط به مشکل خورده و یا با قیمت های بالایی مواجه شوند که شاید همهی افراد جامعه توان پرداخت آنرا نداشته باشند. عامری همچنان اعتقاد دارد زمانیکه تعیین قیمت بلیط دست خودمان بود با این مشکلات مواجه نبودیم، چونکه هم به جیب مردم و هم به مشکلات اتوبوس رانی ها توجه می کردیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب