هفته ای كه در حمل و نقل گذشت؛
از انعقاد 31قرارداد سازمان بنادر تا واردات 33 اتوبوس
به گزارش بتن آنلاین، در هفته گذشته اخبار گوناگونی در حوزه راه و شهرسازی منتشر گردید همچون قرارداد ۵۵ همتی سازمان بنادر و دریانوردی با شرکتهای خصوصی سرمایه گذار منعقد گردید.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری، اظهار داشت: امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهمنامه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی بخش مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور است.
وی اضافه کرد: بعد از ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور از جانب مقام معظم رهبری فعالیت شبانه روزی از جانب مجموعه وزارت راه و شهرسازی شروع شد و باید با در راه و چارچوب متفاوت تری گام برداریم و دست یاری به سمت بخش خصوصی دراز کرده ایم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نگاه به بخش خصوصی، سرمایه گذار و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، سرمایه پذیر است، اظهار داشت: تمام تلاش خویش را برای تحقق آینده ای متفاوت به کار خواهیم بست و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در راه روشن گام بر می داریم.
بذرپاش افزود: تا وقتی که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمی یابد در حالیکه بخش خصوصی به کمک دولت آمده است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده نماییم.
واردات ۳۳ اتوبوس از آغاز سال
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار نمود: افق طرح جامع حمل و نقل کشور ۱۴۱۴ در نظر گرفته شده و الان در تمامی حوزه های حمل و نقل در دست تهیه است. در این طرح تلاش شده به موارد مورد نیاز بخصوص شبکه های ریلی توجه گردد. همینطور از حمل و نقل ترکیبی بعنوان حمل و نقل مؤثر در این طرح استفاده شده و ایجاد مراکز لجستیک هم در دستور کار قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، واردات تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس پیشبینی شده است که از این تعداد تابحال ۳۳ دستگاه وارد شده است.
اختصاص ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای تکمیل کریدورهای ریلی
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مورد برنامه های این شرکت در حوزه ریلی اظهار داشت: راه اندازی هزار کیلومتر مسیر ریلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در برنامه توسعه هفتم دیده شده که ۳ هزار و درحال ساخت قرار دارد.
خادمی با اشاره به اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این پروژه ها شامل خط ریلی رشت - آستارا، چابهار به مشهد، رفع گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و همینطور شیراز به بوشهر است.
وی اضافه کرد: این مسیرها در چارچوب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای آنها تعیین شده است. طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ظرفیت خطوط ریلی ما را حدود دو برابر می کند و ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
آغاز پروازهای حج عمره از ۱۳ دی سال جاری
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، شمس الدین فرزادی پور مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، اظهار داشت: فورا پس از انجام عملیات حج تمتع، برای پروازهای حج عمره اعلام آمادگی کردیم و بنا به درخواست سازمان حج و زیارت در خدمت مردم برای انجام این فریضه خواهیم بود.
وی اضافه کرد: پروازهای حج عمره از ۱۳ دیماه یا نیمه دوم دیماه شروع می شود.
فرزادی پور در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که در تقویت و توسعه ناوگان هوایی دنبال می شود، سرهم کردن هواپیماهای زمینی است که در این خصوص ۷ فروند هواپیما در مرحله اجرا قرار گرفت. تا کنون ۲ فروند هواپیمای (ATR) وارد چرخه عملیاتی شده و سومین هواپیما هم درحال ورود است تا ۲۵ روز آینده وارد چرخه می شود. ۴ فروند دیگر در مرحله تأمین قطعات است و سفارش گذاری شده که بمحض تأمین قطعات امیدواریم تا آخر سال وارد چرخه شوند.
وی اظهار داشت: هواپیمایی جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد که هر هواپیمایی که استانداردهای مورد نیاز برای عرضه خدمات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را داشته باشد، وارد چرخه کند.
ورود تجار به شهر فرودگاهی امام خمینی
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، سعید چلندری مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (ره) در هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته در نشستی خبری، در مورد حضور تجار در این فرودگاه، اظهار داشت: در گذشته تجار و بازرگانان رغبتی به حضور در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نداشتند در صورتی که چهار هزار هکتار از وسعت ۱۴ هزار هکتاری فرودگاه امام در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارد.
وی افزود: درآمدهای شهر فرودگاهی امام در دولت سیزدهم نسبت به قبل از آن ۴.۵ برابر شد و سال آینده این افزایش به هشت برابر خواهد رسید.
چلندری از درخواست بیشتر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری تجار و سرمایه گذاران برای حضور در این کلان شهر فرودگاهی اطلاع داد. در اغلب فرودگاه های بزرگ جهان پروازهای داخلی و خارجی به صورت همزمان صورت می گیرد.
چلندری اظهار داشت: روزانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ پرواز در فرودگاه مهرآباد صورت می گیرد. این فرودگاه ظرفیت و کشش بیش از این میزان پرواز را ندارد. در ترمینال جدید که در فاز دوم شهر فرودگاه امام اجرایی می شود، انجام پروازهای داخلی و خارجی پیشبینی شده است.
ساخت ۵۰ فروند کشتی مسافری داخلی
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد شناورهای مسافری، اظهار داشت: تابحال ۵۰ فروند کشتی مسافری به منظور تکمیل شناورهای مسافری تخصیص داده ایم که مقرر شد وزارت صمت کشتی سازها را انتخاب نماید تا با وجوه اداره شده سازمان بنادر و با سود صفر درصد این ۵۰ فروند را با استفاده از توان داخلی کشتی سازان بسازیم و آماده نماییم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد لایروبی خلیج گرگان، اظهار داشت: خلیج گرگان اواخر سال قبل درحال از بین رفتن بود و بندر ترکمن حدود ۱۵ سال خشک شده بود. البته تابحال با حضور رئیس جمهوری در این منطقه یک میلیون و ۴۶۰ هزار متر مکعب لایروبی انجام و کانال آشوراده کاملا باز و بندر ترکمن احیا شده است. بر این اساس هم آب قابل توجهی از دریا به سمت این خلیج گسیل شد.
رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کشور
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (۲۷ آذرماه) در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره اینکه، اظهار داشت: رشد و توسعه ترانزیت بعنوان یکی از اصلی ترین محورهای مهم کشور در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. فورا یک نقشه کلان به نام «ایران راه» در این وزارت خانه طراحی و دنبال شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: حرکت ما در سمت توسعه سخت افزاری و نرم افزاری راه های مواصلاتی حمل و نقل دریایی، جاده ای، هوایی و ریلی اختصاص دادیم. البته در یک برنامه جامعه باید پروژه ها را تعریف نماییم. وزارت راه و شهرسازی پروژه های در دستور کار قرار می گیرد که نقشه پیشرفت کشور باشد. یکی از کلیدی ترین متولی ها در جهت توسعه کشور این وزارت خانه بعنوان پیشران پیشرفت کشور حائز اهمیت می باشد.
وی افزود: در جهت اتمام پروژه ای گذشته، پروژه ای جدید برای تکمیل ایران راه در دستور کار قرار دادیم و درحال مذاکراتی بین المللی برای بازگرداندن جایگاه ایران در حمل و نقل جهان هستیم. البته علاوه بر توسعه زیرساخت های حمل و نقل باید نرم افزار و سخت افزار این مسیر را توسعه دهیم تا مسیر انتقال کالا و مسافر را هموار نماییم.
این مقام مسئول اضافه کرد: از سال قبل تا به سال جاری شاهد رشد ۳۳ درصدی در قسمت ترانزیت کشور بودیم، مرزهای کشور محل عبور و مرور کامیون داران است نه جای توقف این مورد در تمام مذاکرات بین المللی مطرح شده که تردد در مرزها تسهیل گردد. متأسفانه امروزه امکان پذیرش کالاهای حجم بالا را نداریم که باید هرچه سریع تر این مورد را مورد بررسی قرار دهیم.
آغاز طرح ریلی رشت - آستارا تا یک ماه و نیم آینده
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به پروژه رشت به آستارا و عملیات اجرایی آن اظهار داشت: طراحی های این پروژه دارد تمام می شود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با عنایت به موافقتنامه بین دو کشور، امیدواریم از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماه ونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیماً به جمهوری آذربایجان وصل می شویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا از راه ریل به بندرعباس می آییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که می تواند نقش عمده ای را در کریدور شمال جنوب ایفا کند.
افندی زاده با اشاره به اینکه پروژه رشت آستارا مطابق برنامه پیش می رود، اظهار داشت: پس از اینکه موافقتنامه در اردیبهشت ماه به امضا رسید، نزدیک به ۸ ماه طراحی آن طول کشید و ما مطابق برنامه ای که داریم، تا آخر سال میلادی ۲۰۲۳ توافق اجرایی بین شرکتی که ایران معرفی کرده و شرکتی که روسیه معرفی کرده، صورت می گیرد و طراحی ها از سال بعد شروع می شود. البته در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان هم در موافقتنامه وجود دارد. دولت روسیه هم به این پروژه خیلی علاقمند است، چون مسیری که انتخاب شده به نفع دو کشور است.
زمین، بازیگر نقش اصلی در ساخت مسکن
فرشاد ایلاتی کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر با تکیه بر این که «زمین» عامل اصلی قیمت بالای مسکن به شمار می آید، اظهار داشت: قیمت مسکن از سه جز اصلی تشکیل شده که مهم ترین بخش آن قیمت «زمین» است. بخش دوم به قیمت مصالح ساختمانی مربوط می شود و بخش سوم به سود سرمایه گذاری بازمی گردد.
این کارشناس مسکن در ادامه تصریح کرد: «زمین» در کلان شهرها بخصوص در استان تهران سهم ۷۰ درصدی در قیمت تمام شده مسکن دارد. که در البته ناگفته نماند برخی مناطق در استان تهران وجود دارد که سهم زمین حدود ۹۰ درصد است. طبق محاسبات هزینه مصالح و غیره را در ساخت مسکن حدود ۱۰ درصد است؛ در نتیجه زمین بازیگر نقش اصلی در قیمت تمام شده است.
وی علت گرانی زمین را عدم توسعه افقی شهرها عنوان نمود و اظهار داشت: دولت باید به جای این که شهرها را به سمت ساخت افقی توسعه دهد بالعکس به سمت تراکم و ساخت آپارتمان های بلند مرتبه گام برداشته است. افزایش ساخت طبقات در مرحله نخست نقش تعیین کننده ای در قیمت زمین خواهد داشت به صورت مثال زمینی که گنجایش ساخت یک مسکن دو واحدی را دارد، مجوز یک آپارتمان ده واحدی را صادر می کنند که منجر به افزایش قیمت «زمین» می شود.
ایلاتی افزود: نحوه مدیریت شهرداری های در حوزه ساخت مسکن مناسب نمی باشد. شهرداری ها برای تأمین منبع درآمدی به هزینه ساختمانی وابسته شدند که شروع به فروختن تراکم مازاد کردند که باعث افزایش سهم زمین در قیمت شده مسکن شده است.
منبع: بتن آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب