حمل ۲۸ میلیون تن بار به ارزش ۱ و هشت دهم میلیارد دلار با کشتی در کشور
به گزارش بتن آنلاین، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این گروه از شروع امسال تا حالا موفق به حمل بیش از 28 میلیون تُن بار به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون دلار شده است.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، «محمدرضا مدرس خیابانی» در جلسه هم اندیشی مدیران نهادهای دریایی کشور که بمنظور بررسی موضوعات قابل طرح در جلسه آتی شورای عالی صنایع دریایی تشکیل شده بود، با اشاره به مصوبه شورای عالی صنایع دریایی در آغاز سال جاری در خصوص ضرورت توسعه ناوگان و جوان سازی کشتی های دو شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یکی از برنامه های جدی گروه کشتیرانی را سفارش ساخت و خرید شناورها برای تجهیز ناوگان برشمرد.
وی اضافه کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق به حمل بیش از ۲۸ میلیون تُن بار به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار شده که البته باتوجه به رکودی که در صنعت حمل و نقل دریایی دنیا حاکم شده و همراه با کاهش کرایه های حمل در بازارهای جهانی بوده، درحال برنامه ریزی برای دستیابی به درآمد سال قبل و ورود به چرخه های جدید خدمات در صنعت دریایی است. در این راه با تدوین سند استراتژیک گروه کشتیرانی در افق ۱۴۰۶ سعی شده تا مسیرهای توسعه ناوگان تدوین شده و در عین حال، ساخت شناورهای قابل ساخت در داخل کشور نیز با سازندگان داخلی پیگیری شود تا بتوان برای آینده ناوگان برنامه ریزی نمود.
همچنین در این نشست، سعید جعفری رییس سابق دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی نیز با اعلان اینکه شورای عالی صنایع دریایی قرارگاه و محلی برای همگرایی در عرصه دریایی کشور است، اظهار داشت: این قرارگاه باید با دریافت نظرات کارشناسی و انتقال آن به صحن شورا، زمینه را برای توسعه اقتصاد دریا پایه و پشتیبانی از صنعت دریایی در کشور فراهم آورد.
در این جلسه محمدمهدی سالاری سرپرست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی نیز که بتازگی از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت به این سمت منصوب شده، با اعلان اینکه اهتمام لازم در سطح عالی دولت نسبت به شورای عالی صنایع دریایی به وجود آمده و رییس جمهور دستور اکید دارند که هر سه ماه یک دفعه، جلسات شورای عالی صنایع دریایی به جهت توجه ویژه به اقتصاد دریا پایه، اجرا شود. تحولات سریعی در صنعت دریایی دنیا درحال وقوع بوده و اقتصاد جهانی درحال تطبیق خود با آن است؛ این در حالیست که تحولات ناشی از سرعت بالای گسترش فنّاوری های عمومی در سطوح مختلف و نیز تحولات تکنولوژیکی وارده به صنعت حمل و نقل دریایی دنیا شرایط جدیدی را پیشِ روی کشور قرار خواهد داد که در کنار تحولات ژئوپلیتیکی که در منطقه در جریان است می تواند تغییرات شگرفی را نیز در عرصه اقتصاد مبتنی بر دریا ایجاد نماید.
سالاری با اعلان اینکه سرعت تغییر و تحولات در حوزه های جهانی و منطقه ای بسیار بالا است و ایران هم ظرفیتهای بلااستفاده بسیاری در عرصه اقتصاد دریا پایه دارد، اشاره کرد: ما همچنان در عرصه اقتصاد دریا پایه درگیر مسائل اولیه هستیم و باید برای عبور از آنها حرکت شتابان تری را شروع نمائیم؛ این در حالیست که از ترندهای دنیا در عرصه حمل و نقل دریایی نیز نباید غافل بود. با اهمیت ترین علتی که موتور اقتصاد دریا پایه در ایران هنوز روشن نشده است، عدم انسجام است؛ در صورتیکه باید این انسجام را در بازیگران گوناگون این حوزه فراهم نمود و با ظرفیتهای خوبی که در اختیار داریم، بوسیله هم افزایی، شرایط جدیدی را رقم خواهیم زد.
سالاری اظهار داشت: در مقطعی، شورای عالی صنایع دریایی به عنوان قرارگاه هماهنگی همه بخش های نقش آفرین در عرصه دریا فعالیت چندانی نداشته است و الان که در دولت سیزدهم اهتمام جدی نسبت به آن وجود دارد باید از فرصت بهره برد و به عنوان یک ذی نفع در کنار سایر ذی نفعان شرایطی را فراهم نمود که سهم بیشتری از کیک اقتصاد دریا پایه دنیا برداریم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب