جدیت دولت سیزدهم در رفع مشکلات ایران و هند برای توسعه بندر چابهار

جدیت دولت سیزدهم در رفع مشکلات ایران و هند برای توسعه بندر چابهار

به گزارش بتن آنلاین، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اظهار داشت: دولت سیزدهم در رفع مشکلات توافق ایران و هند و تحقق قرارداد اثر گذار با هندی ها در بندر چابهار، جدیت خویش را نشان داده است.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، «مسعود پل مه» به خصوصیت های بندر چابهار اشاره نمود و اظهار داشت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که از نظر سوق الجیشی پیش از تنگه هرمز قرار دارد و طبیعتاً با خیلی از مخاطراتی که سایر بنادر در زمان بحران با آن مواجه می شوند، روبرو نیست.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بعد مسافت و دسترسی به سرزمین اصلی از راه اتصال به آب های آزاد، از دیگر مزیت های بی نظیر بندر چابهار تلقی می شود.
وی با اشاره به اینکه نزدیکی بندر چابهار به کشورهای پاکستان، افغانستان و امکان انتقال بار از مسیر این بندر به کشورهای آسیای میانه و روسیه اهمیت راهبُردی این بندر را دو چندان می کند، اظهار داشت: ایجاد زیرساخت های لازم به جهت اینکه بندر چابهار بتواند نقش مهمی را در فرآیندهای اقتصادی کشور ایفا کند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
پل مه ضمن اشاره به این که رونق و توسعه بندر چابهار نیازمند مشارکت تمامی بخش های مرتبط و دستگاههای مربوطه است، اظهار داشت: بطور حتم بندر چابهار از اهمیت بسیار بالایی در اقتصاد ایران برخوردار می باشد و توسعه آن می تواند بار سنگینی از اقتصاد کشور بردارد.
وی بیان نمود: بخشی از زیرساخت های مورد نیاز در بندر چابهار آماده شده است و بخشی هم همانند اتصال ریلی هنوز تکمیل نشده و از نظر افزایش حجم تخلیه و بارگیری و انبارش کالا هم نیازمند تأمین تجهیزات لازم به منظور تحقق مأموریت های پیشبینی شده برای این بندر هستیم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی ایران ضمن اشاره به این که تلاش و تلاش بسیاری صورت گرفته تا بندر چابهار به مرحله ای از آمادگی برای فعالیتهای لجستیکی برسد، اضافه کرد: انصافاً سازمان بنادر و دریانوردی به تکالیف خود در توسعه بندر چابهار عمل کرده؛ اما متأسفانه سایر ارگان های مرتبط در قسمت تسهیلات مالی آن گونه که باید، عمل نکرده اند.
به گفته پل مه، بخشی از عوامل اصلی و راهبردی که مانع از استفاده تمامی ظرفیتهای بندر چابهار می شود، در ارتباط با وجود بار و ایجاد انگیزش برای صاحبان کالا و همینطور مالکان کشتی و سایر شقوق بخش خصوصی است که خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص هم اقدامات شایسته ای را انجام داده است.
وی با تکیه بر این که از نظر انبارش کالا مشکلی در بندر چابهار نداریم، اظهار داشت: از نظر توسعه امور زیر بنایی و ایجاد زیر ساخت ها و اسکله های مورد نیاز هم سازمان بنادر اقدامات مناسبی انجام داده؛ اما در مورد تجهیزات تخلیه و بارگیری همچنان گرفتار مشکل هستیم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: البته اسکله ها نیازمند ساخت و سازهای بیشتری است و اگر تجهیزات راهبُردی فراهم گردد، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی با تناژ بسیار بالاتری را خواهیم داشت.
پل مه در مورد قرارداد با هندی ها در زمینه توسعه بندر چابهار هم عنوان کرد: طرف هندی موظف بوده سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیون دلاری که بخشی از آن معادل ۸۵ میلیون دلار در حوزه تجهیزات است را انجام دهد، اما تعهدات اولیه خویش را اجرا نکرده اند که دولت سیزدهم در رفع مشکلات توافق ایران و هند و تحقق قرارداد اثر گذار با هندی ها در بندر چابهار، جدیت خویش را نشان داده و امیدواریم قرارداد با هندی ها به صورت بلندمدت و در چارچوب یک قرارداد با ضمانت اجرایی و به صورت تکلیفی صورت گیرد.


منبع:

1402/06/15
20:05:59
5.0 / 5
442
تگهای خبر: بندر , تخلیه و بارگیری , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد