زیرساخت های جاده ای شمال به روایت مهر-۸
تهران به شمال وصل شد
بتن آنلاین: آرزوی مازندران برای اتصال به پایتخت در حالی با شروع به کار نصف و نیمه بزرگراه تهران - شمال محقق شد که این استان همچنان از سبد توسعه بزرگراهی و آزادراهی محروم مانده است.
خبرگزاری مهر، گروه استان ها: مازندران از معدود استانهای کشور بشمار می رود که همچنان دستش از پروژه های بزرگراهی خالی است و پازل آزادراهی آن نیز همچنان ناتمام و ناقص مانده است.
به رغم گذشت حدود سه دهه از اجرای بزرگراه تهران - شمال هنوز برقراری کامل ارتباط مازندران با پایتخت و دیگر مناطق بوسیله این محور محقق نشد و بتازگی با شروع به کار لاین رفت قطعه دوم بزرگراه تهران - شمال، پایتخت بوسیله بزرگراه به مازندران متصل شده است.
نبود ایمنی مناسب در محور کندوان از یک سو و گردشگری و توریستی بودن استان مازندران و شمال لزوم تسریع در پروژه های آزادراهی را در استان مازندران الزامی می سازد. هم اکنون علاوه بر بزرگراه تهران - شمال، دو پروژه آزادراهی دیگر از شرق به غرب استان در دست اجرا است.
مجوز ماده ۲۳ بزرگراه چالوس - رامسر دریافت شد
آزادراه چالوس - رامسر همچون پروژه های راهسازی در مازندران است که بتازگی مجوز ماده ۲۳ را دریافت کرده و فاز مطالعاتی آن در دست اقدام است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه سال قبل مجوز ماده ۲۳ بزرگراه چالوس - رامسر صادر شد، اضافه کرد: این بزرگراه هم اکنون دارای ردیف اعتباری برای اجرا است.
خیرالله خادمی در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل کنسرسیومی برای تامین مالی بزرگراه چالوس - رامسر آگاهی داد و اظهار داشت: این پروژه از نظر مالی پروژه سنگینی است و به بالای ۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است و عملاً بوسیله برگشت عوارض امکان سرمایه گذاری در آن وجود ندارد.
وی با اعلان اینکه درحال پیگیری هستیم تا از روش های دیگر نظیر مولد سازی برای تامین منابع مالی آن استفاده نمائیم، افزود: بیشتر طول مسیر این بزرگراه از تونل تشکیل شده و برای این کار نیاز است تا ابتدا یک سرمایه گذاری صورت بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه پیشنهاد اولیه اجرائی طرح توسط مشاور تهیه شده است، اظهار داشت: باید غیر از روش های معمول بتوانیم برگشت سرمایه را برای این پروژه تضمین نماییم بدین جهت مبادرت به تشکیل کنسرسیومی برای اجرای پروژه شده است.
باید غیر از روش های معمول بتوانیم برگشت سرمایه را برای این پروژه تضمین نماییم بدین جهت مبادرت به تشکیل کنسرسیومی برای اجرای پروژه شده است
معاون وزیر راه با اشاره به افتتاح لاین رفت قطعه دوم بزرگراه تهران - شمال اظهار داشت: کل منطقه دوم ۲۲ کیلومتر است که هفت درصد این قطعه پل و ۸۰ درصد طول مسیر تونل است، بدین سبب نزدیک به ۸۷ درصد طول مسیر یا پل است یا تونل که آنرا تبدیل به سازه ای سنگین و سخت طول عملیات راه سازی محور کرد.
اتصال آزادراهی تهران به مازندران و کاهش فاصله سفر به شمال، ترافیک را در شهرهای ساحلی مازندران بیشتر می کند بدین جهت ساخت و اجرای پروژه های آزادراهی در ساحل برای رفع گره کور ترافیک الزامی به نظر می آید.
استاندار مازندران نیز با اعلان اینکه مقرر است به عنوان فاز پنجم بزرگراه تهران شمال، پروژه بزرگراه از چالوس تا رامسر اجرا شود، گفت: با همکاری معاون اول ریاست جمهوری جلسه نهایی این پروژه انجام شد و ۹ بانک داخلی کنسرسیومی را برای اجرای آن تشکیل دادند.
سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه ۴۹ درصد سرمایه گذاری پروژه آزاد راه چالوس - رامسر با مشارکت بانکها به انجام می رسد، اظهار داشت: همین طور ۵۱ درصد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی صورت می گیرد.
استاندار مازندران طول پروژه بزرگراه چالوس رامسر را ۷۹ کیلومتر کرد و اظهار داشت: از این مقدار ۲۲ کیلومتر تونل است.
آزادراه قائمشهر - ساری عملیاتی می شود
وی درباره ی بزرگراه قائمشهر به ساری نیز اظهار داشت: ظرف دو هفته آتی کلنگ زنی این پروژه مهم به انجام می رسد و در این پروژه بانک ملی سرمایه گذاری خواهدنمود.
حسینی پور با اعلان اینکه با اجرای این سه بزرگراه تحولات بزرگی در استان مازندران به انجام می رسد، اظهار داشت: باتوجه به فعال شدن کریدور شمال جنوب به مرکزیت استان مازندران بزرگراه در توسعه این طرح نقش زیادی دارد.
استاندار مازندران با اشاره به برگزاری نخستین پرواز خارجی عمان در فرودگاه شهدای رامسر، اظهار داشت: هم اکنون در فرودگاه ساری نیز با کشورهای سی آی اس مسیر پروازی فعال می شود.
حسینی پور با اعلان اینکه زیرساخت های فعال شدن کریدور در مازندران درحال تکمیل است، اظهار داشت: در عرصه ریلی نیز اقدامات زیادی در استان مازندران در دست اجراست.
با تلاش دولت سیزدهم پروسه تکمیل پروژه های راهسازی مازندران در دست اقدام است با اینحال نباید از ایمن سازی محورهای ارتباطی فعلی نظیر جاده زیبا و توریستی کندوان و چالوس غافل ماند. علی قاسمی فرماندار چالوس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افتتاح یک لاین از فاز دوم بزرگراه تهران شمال اظهار داشت: ایمن سازی جاده چالوس از ضروریات است و عملیات نصب گالری، فنس های سوئیسی به موازات لق گیری ها در جلوگیری از ریزش سنگ ها در جاده فعلی و پرتردد جاده چالوس در دستور کار قرار گیرد.
وی با اعلان اینکه لق گیری ها در نقاط حادثه خیز، مُسَکن و اثر کوتاه مدت دارد و با هر بارندگی خاک های بالادست سست و سنگ ها مجدداً ریزش می کنند، اضافه کرد: ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده چالوس در عرصه استحفاظی مازندران و شهرستان چالوس را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کردیم.
قاسمی افزود: اهمیت و ارزش جاده فعلی چالوس با تکمیل کامل آزاد راه تهران- شمال کاسته نخواهد شد و ایمن سازی این جاده همیشه در دستور کار باشد برای اینکه جاده فعلی چالوس مسیر دسترسی به روستاهای ییلاقی شهرستان چالوس و از جاده های زیبا و دیدنی جهانی است.
فرماندار چالوس از دستور ریاست جمهور به وزارت راه و شهرسازی برای ایمن سازی جاده چالوس آگاهی داد و اظهار داشت: طبق فرمایش رییس جمهور، ایمن سازی جاده چالوس با جدیت از طرف وزارت راه و شهرسازی دنبال و صورت گیرد برای اینکه مردم باید در تردد در جاده چالوس امنیت داشته باشند و نگران ریزش سنگ نباشند.
وی همین طور وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه بر ایمن سازی جاده اصرار کرد و اظهار داشت: پس از اتفاقات اخیر چند مورد لق گیری انجام شد و تا انتهای سال هم نصب گالری در چندین نقطه حادثه خیز در جاده چالوس صورت خواهد گرفت و در ایمن سازی جاده چالوس محدودیت اعتباری نداریم.
سالانه بیش از ۵۰ میلیون مسافر به مازندران سفر می کنند و ۱۰ درصد ترددهای جاده ای کشور در محورهای ارتباطی این استان صورت می گیرد، بدین جهت تکمیل پروژه های راهسازی و آزادراهی در کرانه خزر و مازندران باید به عنوان برنامه محوری مورد توجه قرار گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب