معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد؛
انعقاد قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی
به گزارش بتن آنلاین، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: با استفاده از توان متخصصان و به منظور توسعه شبکه راه آهن کشور، قرارداد طراحی شبکه بهینه آتی حمل ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در چارچوب فاز دوم طرح جامع حمل ونقل کشور ذیل پنج سرفصل کلی و با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه حمل ونقل ریلی در اسناد بالادستی کشور همچون سیاست های کلی بخش حمل ونقل ابلاغی مقام معظم رهبری و قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور به تشریح وضعیت طراحی شبکه بهینه ریلی در طرح جامع حمل ونقل کشور پرداخت.
وی ضمن اشاره به بند اول سیاست های کلی بخش حملونقل که در سال ۱۳۷۹ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردیده است، تصریح کرد: ایجاد نظام جامع حمل ونقل و تنظیم سهم هریک از زیربخش های آن با اولویت دادن به حمل ونقل ریلی با عنایت به ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی، افزایش ایمنی و برقراری تعادل و تناسب میان زیرساخت ها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضا" در صدر کلیه موارد ابلاغی درج شده که نشان دهنده اهمیت این مورد در سطح کلان و ملی است.
افندی زاده اضافه کرد: علاوه بر این، در قوانین برنامه های پنج ساله توسعه کشور هم به فراخور، احکام و تبصره هایی در مورد حمل ونقل ریلی و سهم آن از جابه جایی بار و مسافر در سطح کشور تعیین شده است.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تحقق تمامی این موارد علی الخصوص افزایش سهم شیوه ریلی از تقاضا، در گرو وجود زیرساخت های مرتبط و مناسب این امر از شبکه بهینه و تأمین ناوگان مورد نیاز متناسب با تقاضا است.
وی با برشمردن برخی چالش های گسترش شبکه ریلی، به محدودیت تخصیص منابع مالی و حجم قابل توجه طرح های مندرج در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور، اشاره و خاطرنشان کرد: وجود طرحی مدون به منظور اولویت بندی توسعه آتی شبکه ریلی در رقابت با شبکه جاده ای یکی از نیازهای اساسی و انکارناپذیر بخش حمل ونقل بود که این مورد در دستور کار طرح جامع حمل و نقل کشور قرار گرفته است.
افندی زاده اظهار نمود: به منظور نیل به اهداف ذکر شده، طراحی شبکه بهینه آتی حمل ونقل ریلی در افق سال ۱۴۱۴ در چارچوب فاز دوم طرح جامع حمل ونقل کشور با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت لذا، با استفاده از توان متخصصان و اساتید جوان کشور در این حوزه، قرارداد طراحی شبکه بهینه ریلی، منعقد و مطالعات ذیل پنج سرفصل کلی انجام شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب در کارگروه تخصصی قرار دارد.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان نمود: علاوه بر این، معاونت حمل و نقل در فاز سوم طرح جامع حمل ونقل کشور، شبکه یکپارچه حمل ونقل کشور را در اثر رقابت و هم افزایی شیوه های مختلف در دست طراحی دارد که این مسأله یکی از مهم ترین موضوعات در سطح برنامه ریزی راهبردی حمل ونقل کشور است.
وی در آخر ضمن اشاره به جایگاه حمل ونقل ریلی در توسعه و شکوفایی اقتصاد از راه ایجاد درآمدهای پایدار، تصریح کرد: با توجه به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در مورد تعامل و احیای روابط با کشورهای منطقه و تفاهم های دو و چندجانبه صورت گرفته در مورد افزایش سطح مبادلات و روابط اقتصادی، ایجاد کریدورهای سراسری بین المللی ریلی در سطح کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و این مسئله در مطالعات طرح جامع حمل ونقل کشور مدنظر قرار گرفته است.
منبع: betononline.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب