گزارش بتن آنلاین؛
ایرلاین ها امسال چه قدر مالیات داده اند؟
بتن آنلاین: برمبنای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، شرکت های هواپیمایی از نرخ خالص بلیت باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که بنظر می رسد تا کنون حدود 400 میلیارد تومان شده باشد.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، تا قل از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در ۲ خرداد ۱۴۰۰ و اعمال آن از ۱۳ دی ماه همان سال، شرکت های هواپیمایی که هم مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کردند و هم عوارض شهرداری ها، از عوارض شهری معاف شدند ولی بجای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از نرخ خالص بلیت باید پرداخت کنند. این در حالیست که تا قبل از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، برمبنای مصوبه شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸، شرکت های هواپیمایی ۵ درصد عوارض شهرداری بابت فروش بلیت پروازهای داخلی پرداخت می کردند که به یکی از اشکالات اساسی ایرلاین ها تبدیل گشته بود؛ چون ماده ۴۶ قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری محل ثبت ایرلاین را دریافت کننده عوارض می دانست و در ماده ۴۷ همان قانون، شهرداری شهر مقصد پرواز؛ تضادی که بگفته یونس دقیق کیا رییس سابق انجمن شرکت های هواپیمایی، ۲.۵ هزار میلیارد تومان خسارت به شرکت های هواپیمایی در نیمه نخست ۱۳۹۹ وارد کرده بود. اما با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و ابلاغ آن از طرف کاپیتان محمد محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری، قانون جدید کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از نرخ بلیت هواپیما را به شرکت های هواپیمایی ابلاغ نمود. این ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بلیت هواپیما، از مصرف کننده نهایی کسر شده و مستقیماً به سازمان امور مالیاتی داده می شود؛ طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت، ۴ درصد را به شهرداری ها و ۴ درصد را هم به خزانه دولت واریز نماید. گفتنی ست در صورتیکه خریدار بلیت، از خدمات حمل و نقل هوایی استفاده نکرده و از انجام پرواز انصراف دهد کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده دریافتی به مسافر بازگردانده می شود. مبالغ دریافتی بابت جریمه، ابطال و تغییر رزرواسیون مشمول مأخذ مالیات و عوارض نخواهد شد. سخنگوی سازمان هواپیمایی: عوارض و تعرفه های خدمات فرودگاهی جزو مالیات بر ارزش افزوده نیستند میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز درباب نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده بابت فروش بلیت پروازهای داخلی عنوان کرده بود: بلیت صادره پروازهای سیستمی یا چارتری شامل الکترونیکی یا جلدی در حکم صورتحساب صادره است بدین سبب درج اجزای تشکیل دهنده بهای بلیت الزامی است برای اینکه مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، بهای خالص بلیت است و عوارض و تعرفه هایی از قبیل عوارض فرودگاهی، هلال احمر و تعرفه نظارت بر ایمنی مسافر در پروازها که به سبب قانون، مصوبات هیئت وزیران و غیره در بلیت از مسافر گرفتن می شود جزو محاسبه مالیات بر ارزش افزوده نیست. دبیر انجمن ایرلاین ها: در ۴ ماهه امسال ۶ میلیون مسافر، هوایی سفر کردند مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره میزان مالیات پرداختی شرکت های هواپیمایی امسال اظهار داشت: برمبنای آمارها در ۴ ماهه نخست امسال، حدود ۶ میلیون مسافر هوایی داشتیم. وی ادامه داد: اگر میانگین بهای هر بلیت را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ۹ درصد بابت مالیات بر ارزش افزوده از آن کسر نماییم، رقم مالیات پرداختی ۴ ماهه امسال ایرلاین ها بابت پروازهای داخلی محاسبه می گردد. اسعدی سامانی از عدم اعمال کسر مالیات بر ارزش افزوده بابت فروش بلیت پروازهای خارجی آگاهی داد. با این حساب در ۴ ماهه نخست امسال، ایرلاین های ایرانی بابت فروش بلیت پروازهای داخلی، ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته اند که با کسر ۹ درصد، تا کنون ۳۷۸ تا ۴۳۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند.
منبع: betononline.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب