تصویب نرخ عوارض پارک حاشیه ای در پایتخت برای سال آینده

تصویب نرخ عوارض پارک حاشیه ای در پایتخت برای سال آینده

بتن آنلاین: اعضای شورای شهر تهران لایحه نرخ عوارض پارک حاشیه ای برای سال آینده را به تصویب رساندند.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، بامداد امروز لایحه شهرداری تهران در مورد تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه ای روی میز شورای شهر قرار گرفت و مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به اینکه تا اختتام امسال موظف هستیم ۲۰ هزار فضای پارک حاشیه ای در مناطق ۲ و ۶ و ۷ بصورت مکانیزه ساماندهی نماییم، اظهار داشت: در لایحه ۱۴۰۱ تعیین شده است که شاهد افزایش ۲۵ تا ۲۸ درصدی عوارض نرخ پارک حاشیه ای باشیم که برمبنای مدت زمان توقف نیم ساعت اول رایگان و تا دو ساعت توقف برای خودرو های سواری و وانت بار از ۱۲۵۰ تومان امسال به ۱۶۰۰ تومان و پس از دو ساعت از ۱۶۰۰ به ۲۰۰۰ تومان افزایش نرخ خواهیم داشت و برای کامیون و مینی بوس نیز این نرخ ۲۵ تا ۲۸ درصد افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه در این لایحه جدید مقرر شده است که ضرایب اعمال شده برمبنای رده عملیاتی معابر از «الف» تا «د» از یک هشتم تا یک درصد محاسبه شود، اظهار داشت: از آنجا که تعیین رده عملیاتی معابر نیاز به بررسی دارد فعلا تصمیم گرفته شد که رده معابر «ج » تعیین شود.
شفیعی اضافه کرد: در این لایحه ضریب خوش حسابی که بواسطه وجود منابع مالی در حساب شهروندی بوداز ۲۰ به۱۰ درصد کم شد.
معاون شهردار تهران با اعلان اینکه شهرداری مکلف شده است فضاهای پارک را بصورت برخط آنلاین به مردم اعلام کند، اظهار داشت: فعلا از نظر فنی زیر ساخت این مهم وجود ندارد اما روش فعلی می تواند ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: در این لایحه پیشنهاد دادیم که در ساعت پیک ترافیک ضریب نرخ پارک حاشیه ای یک و نیم درصد افزایش یابد. همین طور شهرداری مکلف شده تا در سال ۱۴۰۱ نسبت به مکانیزه کردن ۱۲۰ هزار فضای پارک اقدام نماید که امسال ما۲۰ هزار فضای پارک را ساماندهی کردیم و بنظر می رسد سال آینده بتوانیم تنها ۶۰ هزار فضای پارک را ساماندهی نماییم هر چند که تلاش می نماییم عدد شورا محقق شود.
تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل با اشاره به اینکه ما نیز درشورای شهر افزایش ۲۵ تا ۲۸ درصدی نرخ عوارض جای پارک را تعیین کردیم، اظهار داشت: شهرداری پیشنهاد داده که در ساعت اوج ترافیک نرخ عوارض به شکلی دیگر محاسبه شود اما این مهم نیاز به کار کارشناسی دارد.
وی با اشاره به اینکه فضای پارک حاشیه ای تهران مملو از تقاضا است و از ۷ بامداد تا ۲۱ تقاضا زیاد است، اظهار نمود: نباید افراد خودروی خودرا در ساعات طولانی در یک جا پارک کنند.
تشکری هاشمی با اعلان اینکه دیوان محاسبات صراحتا در ماده ۱۶ اعلام نموده است که صد در صد درآمد پارک حاشیه ای باید به خزانه دولت ریخته شود تا صرف پارکینگ سازی شود، اظهار داشت: ما در این لایحه اعلام کردیم که درآمد حاصله بعد از گرفتن هزینه های پیمانکاران به حساب خزانه دولت واریز شود.
وی ادامه داد: لازم است پارک حاشیه ای در ۲۲ منطقه اجرائی شود تا این شائبه و تناقض که چرا مردم در بعضی از مناطق پول می دهند و در بعضی مناطق نمی دهند حل شود.
صادقی نیز پیشنهاد داد: هوشمند سازی جای پارک بدون عامل انسانی و با اتکا به اینترنت اشیاء الزامی شود.
امانی نیز اظهار داشت: آیا با این لایحه باردیگر می خواهیم عوامل انسانی یا همان پارک بان ها را برگردانیم. چونکه سبب نارضایتی مردم می شود.
حبیب کاشانی اظهار داشت: ما چرا می خواهیم هزینه ها را اضافه نماییم مگر خدمات خاص می دهیم و به مردم توضیح دهید که چرا هزینه ها بالا رفته است؟.
علوی نیز در واکنش به این لایحه اظهار داشت: قرار بود عوارض پارک حاشیه ای بعنوان یک درآمد پایدار باشد اما دیدیم که این اتفاق رخ نداد و شرکت های پیمانکاری نیز به وظایف خود عمل نکردند.
اقراریان نیز با اشاره به اینکه گاهی دیده می شود که پارک حاشیه ای توسط اصناف و مغازه داران برای ساعات طولانی با گذاشتن ابزار مختلف همچون کله قندی یا غیره اشغال می شود، اظهار داشت: در دنیا مدل پارک خصوصی و عمومی وجود دارد که ما امکان فروش سالیانه پارک حاشیه ای را برای مغازه داران متقاضی ایجاد نماییم و به آنها بگوییم بجای اینکه پارک حاشیه ای را اشغال نماییم آنرا به مدت یک سال اجاره نماییم.
وی پیشنهاد نمود که عواض کسب شده از ساماندهی پارک حاشیه ای صرف ساخت پارکینگ عمومی شود.
میثم مظفر نیز در واکنش به این لایحه اظهار داشت: عرض معابر کم است و این یک کار اشتباه است که بخواهیم ارز معابرمان را که کم هم هست برای خودرو ها تعیین تکلیف نماییم و تازه بحث نماییم که درآمد حاصله از آن راچه نماییم بلکه باید در مکان هایی که پرتردد هستند نهضت راه اندازی پارکینگ را ایجاد نماییم.
تشکری هاشمی در واکنش به این سوالات و اعتراضات اظهار داشت: دیوان عدالت صراحتا اعلام نموده که هیچ فرد، ارگان یا نهادی نمی تواند انحصارا از پارک حاشیه ای استفاده نماید و صد در صد غیر قانونی می باشد و اگر می بینید در برخی از معابر افراد با بهره گیری از موانعی پارک حاشیه ای را مسدود کردند صد در صد تخلف است.
وی با اعلان اینکه ساماندهی پارک حاشیه ای یک قانون است و هر چقدر که پارکینگ داشته باشیم باز هم باید پارک حاشیه ای ساماندهی گردد و اینکه افراد بخواهند به مدت طولانی در یک جا توقف کنند، باید ساماندهی شوند.
وی با اشاره به اینکه ۱۶۰ هزار فضای پارک در تهران شناسایی شده که درآمد حاصله از آنها اساسا پایدار می باشد، افزود: اعلام شده که چرا نرخ پارک حاشیه ای بالا رفته و باید بگویم امکاناتی که پیمانکار می آورد و حقوق پرسنلش نیز بالا رفته است و همین طور باید نرخ به شکلی باشد که بازدارندگی داشته باشد.
وی در مورد بازگشت پارک بان ها نیز اظهار داشت: تجربه نشان داده در شهرهایی که از عوامل انسانی برای کنترل فضای پارک استفاده می شود موفق تر هستند و چه بسا علاوه بر ایجاد نظم، ایجاد اشتغال نیز می شود.
وی با اشاره به اینکه پارک حاشیه ای یک نیاز اضطراری است و اگر نتوانیم برنامه ریزی خوبی داشته باشیم بی عدالتی است، اشاره کرد: در مورد افزایش ضریب نرخ پارک حاشیه ای نیز در ساعت پیک باید کمیسیون بررسی دقیق تری دراین زمینه داشته باشد.
مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است واریز پول پارک حاشیه ای به خزانه دولت بعد از کسر هزینه های پارکینگ باشد، اظهار داشت: پیمانکار سرمایه گزاری نموده و باید هزینه هایش را دربیاورد وگرنه شهرداری بدهکار می شود.
آقا میری در واکنش به این لایحه اظهار داشت: پارک حاشیه ای یک گلوگاه است و لازم است که شهرداری تهران یک کار پژوهشی در این خصوص انجام دهد، چونکه می توانیم با این پارک ترافیک سطح شهر را کنترل نماییم. به شرطی که هزینه ها را بالا ببریم.
وی با اعلان اینکه در کشورهای دیگر به پول ما هزینه توقف یک و نیم دلار است و اجازه ندارند که مدت طولانی توقف کنند، اظهار داشت: حالا در کشور ما هزینه توقف ۷ الی ۸ هزار تومان است که می ارز افراد بجای سفر به اسنپ یا تاکسی که این هزینه را بپردازند با خودروی خود بیایند. در صورتیکه اگرهزینه حضور خودرو ها بالا برود دیگر شاهد تردد خودرو ها نیستیم.
وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ مجتمع پارکینگ که حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار فضای پارک می شود در تهران کم داریم، اظهار داشت: باید فکری به حال این موضوعات نماییم.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، نهایتاً اعضای شورای شهر لایحه شهرداری تهران درباب تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه ای را با اعمال پیشنهادات اعلام شده به تصویب رساندند.




منبع:

1400/11/10
13:55:10
5.0 / 5
635
تگهای خبر: آنلاین , ابزار , پایتخت , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد