عوارض شهرداری ازفروش بلیت هواپیماحذف شود

عوارض شهرداری ازفروش بلیت هواپیماحذف شود

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی اظهار داشت: ایرلاین ها خواهان حذف قانون ستاندن عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما هستند.



به گزارش بتن آنلاین به نقل از مهر، یونس دقیق کیا در نشست خبری «تشریح کارهای انجمن شرکت های هواپیمایی» با اعلان اینکه شرایط این شرکتها در وضعیت بحرانی است، اظهار داشت: علاوه بر کرونا، صنعت هوانوردی از چند جهت دیگر نیز در حال ضربه خوردن و تحت فشار است.
وی اضافه کرد: تحریم ها، مشکلات ترانسفر مالی، انتقال قطعات هواپیما، افزایش بی رویه قیمت ارز و … فشار مضاعفی بر شرکت های هواپیمایی وارد کرده است.
دقیق کیا افزود: در سال ۹۸، ایرلاین ها ۱۷۰ هزار و ۳۸۹ سورتی پرواز داخلی داشتند و ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ مسافر جابجا کرده اند. همین طور شرکت های هواپیمایی ۳۴ هزار و ۲۵۶ پرواز خارجی انجام داده و پنج میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر در پروازهای خارجی جابجا کرده اند.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی اشاره کرد: این در حالیست که در ۶ ماهه اول سال ۹۹، تعداد پروازها ۳۵ درصد کاهش داشت اما تعداد مسافران پروازهای داخلی ۴۷ درصد کاهش پیدا کرد؛ نشانگر این است که هواپیماها خالی تردد می کردند که هزینه بالایی برای ایرلاین ها دارد.
دقیق کیا با اعلان اینکه با اهمیت ترین منبع درآمد ارزی ایرلاین ها، انجام پروازهای خارجی است، اظهار داشت: به سبب کرونا، ۹۶ درصد کاهش مسافر پروازهای خارجی داشتیم درحالی که ۶۲ تا ۶۹ درصد هزینه ایرلاین ها به صورت ارزی است.
رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی با اعلان اینکه در تمام کشورهای دنیا، دولت ها کمک های بلاعوض به ایرلاین ها داشته اند اما در کشور ما اتفاقی نیفتاده است، گفت: دو هزار میلیارد تومان درخواست کمک بلاعوض به سبب خسارت های وارده به ایرلاین ها به دنبال کرونا داشتیم که تا حالا پاسخی به ما داده نشده است.
وی ایرلاین ها را سربازان گم نام جنگ اقتصادی دانست و اضافه کرد: به دنبال ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص فروش ظرفیت پروازهای داخلی تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما، نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم که این مصوبه را ابطال کند ولی هنوز پاسخی از طرف دفتر رئیس جمهور به ما داده نشده است.
دقیق کیا بیان کرد: در لایحه بودجه امسال، برخی نمایندگان با حمایت سازمان اورژانس کشور پیشنهاد کرده اند تا دو درصد از فروش بلیت هواپیما، کسر و به تجهیز اورژانس کشور داده شود. درحالی که ما سعی کردیم تا هزینه های اضافی برای افزایش قیمت بلیت رفع شده و نرخ بلیت هواپیما، رقابتی شود. بامداد امروز دیداری با رئیس مجلس داشتیم که درخواست نماییم این پیشنهاد به تصویب نرسد.
وی دیگر هزینه های وارد شده بر شرکت های هواپیمایی را عوارض شهرداری ها دانست و اظهار داشت: برمبنای قانون، شهرداری ها پنج درصد از فروش بلیت را از ایرلاین ها طلب می کنند. هم اکنون حساب ۱۲ شرکت هواپیمایی توسط شهرداری مشهد بسته شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم متعارض است. در ماده ۴۶ شهر محل استقرار ایرلاین بعنوان شهرداری ستاندن عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ شهرداری محل فروش بلیت را بعنوان ستاندن کننده عوارض ذکر می کند. بطور مثال در قزوین درحالی که پرواز و فرودگاه نداریم، شهرداری این شهر از ایرلاین ها عوارض طلب کرده است. چرا ما باید به هر دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم؟ شهرداری ها چه خدماتی به ایرلاین ها یا مسافران هوایی می دهند؟ اجرای این قانون مشکلات زیادی برای ایرلاین ها ایجاد کرده؛ آن هم در شرایطی که ما به سبب مسائل اجتماعی از تعدیل نیرو خودداری کرده ایم.
وی اضافه کرد: تا پیش از تصویب مصوبه شورای عالی هواپیمایی در خصوص «افزایش نرخ بلیت در آبان ماه امسال»، قیمت فروش بلیت ها تا ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده بود و ما فقط می توانستیم حقوق پرسنل را پرداخت نماییم.
به گفته دقیق کیا، قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال اصلاح است و شورای نگهبان آنرا برگشت داده بدین سبب از دولت و مجلس خواستیم که در جریان بررسی این قانون، مشکل تعارض عوارض شهرداری ها در مواد ۴۶ و ۴۷ این قانون رفع گردد.
وی درباره اجرای قانون ۶۰ درصد فروش بلیت ظرفیت هواپیما اظهار داشت: چرا شرکت های هواپیمایی خارجی مانند ترکیش ایر، سلام، امارات و قطر می توانند در خاک کشور ما و فرودگاه امام، کل ظرفیت هواپیما را به فروش برسانند ولی ما در پروازهای داخلی نمی توانیم این کار را انجام دهیم و باید هواپیما به ۴۰ درصد ظرفیت خالی تردد کند؟ سازمان هواپیمایی کشوری دراین زمینه از ما حمایت نکرد.
دقیق کیا درباره قیمت فروش بلیت هواپیما اظهار داشت: برمبنای قانون برنامه پنجم توسعه، قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شده و این مصوبه به قانون برنامه ششم هم تسری داده شده که فروش بلیت برمبنای عرضه و تقاضا باشد.
رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید بر اینکه تا حالا هیچ ایرلاینی اعلام ورشکستگی نکرده و همه آنها فعال است، اظهار داشت: وام کرونائی به دو تا سه ایرلاین هنوز پرداخت نشده و شرکت هایی که توانسته اند این تسهیلات را دریافت نمایند، فقط قسمتی از بدهی های انباشته خودرا با این تسهیلات تسویه کرده اند.
دقیق کیا افزود: شرکت های هواپیمایی درحالی که طبق قانون از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند، اما برای واردات هواپیما و قطعات ۹ درصد مالیات ارزش افزوده ستاندن می شود.
به گفته رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی، ۳۲۸ فروند کل ناوگان هوایی کشور است که تنها ۱۵۸ فروند آن فعالیت دارند، مابقی یا زمین گیر هستند یا مشکل نبود موتور دارند و در حال چک و بررسی هستند.
وی با تکذیب شکایت انجمن شرکت های هواپیمایی از مصوبه شورای عالی هواپیمایی درباب نرخ بلیت به دیوان عدالت اداری اظهار داشت: هم اکنون فقط برای تعارض قانونی در ستاندن عوارض شهرداری ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ایم. معتقدیم قانون عوارض شهرداری از محل فروش بلیت هواپیما باید حذف شود.

1399/10/23
19:56:57
0.0 / 5
1160
تگهای خبر: تردد , توسعه , خدمات , خسارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد