عضو شورای شهر تهران تأكید كرد

ضرورت اراده قوی برای حل معضل موتورسیكلت ها در پایتخت

ضرورت اراده قوی برای حل معضل موتورسیكلت ها در پایتخت

به گزارش بتن آنلاین یك عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاكید بر ضرورت اراده قوی برای حل معضل بزرگ موتورسیكلت ها در شهر تهران اظهار داشت: موتورسیكلت بخش عمده ای از فراوانی وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده در حالی كه نقش بیشتری در آلودگی هوا داشته و ضریب ایمنی پایین تری دارد.


به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، شهربانو امانی در یكصد و شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذكری درباب ساماندهی موتورسیكلت ها در شهر تهران اظهار داشت: برمبنای آماری كه به بنده رسیده حدود 2.4 میلیون دستگاه موتورسیكلت در شهر تهران تا آخر سال 96 شماره گذاری شده است. البته آمارهای غیر رسمی از وجود حدود 3.5 میلیون دستگاه موتورسیكلت در شهر تهران حكایت دارد.
وی ادامه داد: حدود 99 درصد موتورسیكلت های پایتخت از نوع كاربراتوری هستند و بر این اساس سن فرسودگی برای موتورسیكلت های كاربراتوری شش سال و برای موتورسیكلت های انژكتوری هشت سال است كه حدودا 64 درصد آنها از رده خارج شده اند. برمبنای آخرین مطالعات سیاهه انتشار درانتها سال 96 سهم موتورسیكلت از میزان آلایندگی منابع متحرك در آلاینده های ذرات معلق همچون كربن، منوكسید و تركیبات آلی به ترتیب 17، 25 و 39 درصد است.
امانی افزود: هر موتورسیكلت كاربراتوری در هر كیلومتر مسافت حدود 15 گرم آلودگی به وجود می آورد. به عبارتی یك موتورسیكلت كاربراتوری حدود هفت برابر یك خودروی استاندارد یورو 4 آلودگی تولید می كند. همین طور تعداد فوتی های ناشی از تصادف در شهر تهران با موتورسیكلت در سال 96، 97 و سه ماهه اول سال جاری به ترتیب 246 نفر یعنی 36 درصد از فوتی های ناشی از تصادف، 247 نفر یعنی 38 درصد از فوتی های ناشی از تصادف و 48 نفر یعنی 32 درصد از فوتی های ناشی از تصادف بوده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینكه در كنار آماری كه ارائه شده سوژه سلب آسایش، مزاحمت ها و تخلفات موتورسیكلت از قبیل عبور از چراغ قرمز، حركت در خلاف جهت، تردد در پیاده روها نیز باید اضافه شود، افزود: معضل موتورسیكلت در تهران روزانه شرایط اجتماعی و تردد در خیابان ها را برای شهروندان و عابران سخت می كند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران درباب ترویج و گسترش فرهنگ شهروندی و بهبود وضعیت حمل و نقل و رانندگی در شهر تلاش هایی انجام داده ولی كافی نبوده است. كاهش بعضی از معیارهای اخلاقی در فرهنگ شهروندی هیچ دلیلی جز كم كاری متولیان حوزه فرهنگ ندارد برای اینكه مردمی كه می توانند عمق واقعه بزرگ عاشورا را درك و از آن پاسداری كنند بی شك توانسته اند تمامی قله های فرهنگی را فتح كنند. بدین سبب شهرداری باید در كنار ساز و كارهای فنی، آموزش فرهنگ صحیح شهروندی را نیز سرلوحه كار خود قرار دهد. باید به همان میزان كه درباب خودرو ها وسواس به خرج داده می شود به موتورسیكلت ها نیز اهمیت داده شود.
وی افزود: متاسفانه در این خصوص هیچ گونه برنامه اجرایی و كارشناسی شده دیده نمی گردد و این بی برنامگی موجب تحمیل هزینه های قابل تأمل به شهر در زمینه های زیست محیطی و ترافیكی خواهد شد. ضبط و توقف موتورسیكلت ها در پاركینگ هیچ دردی از معضل موتورسیكلت ها را حل نمی نماید. باید به صورت همه جانبه درباره موتورسیكلت چاره اندیشی كرد و از اقدامات سلبی در این زمینه خودداری نماییم.
امانی با تاكید بر اینكه حل معضل موتورسیكلت ها نیاز به اراده قوی دارد اضافه كرد: از شهردار تهران می خواهم ضمن توجه به این مسئله گزارشی از اقدامات صورت گرفته در امتداد ماده 53 برنامه پنج ساله سوم در خصوص ساماندهی موتورسیكلت های شهر تهران به شورا ارائه كند و از شهروندان تهرانی به خصوص افراد موثر بر افكار عمومی جامعه درخواست دارم به این معضل مهم بپردازند و به نحوی سهم و نقش خودرا در فرهنگ سازی جامعه و نهادینه سازی قانون مداری و پرهیز از قانون گریزی در این حوزه ایفا كنند كه با عنایت به اهمیت سوژه در اجرای ماده 73 قانون شوراها این مساله را به شهردار تهران بعنوان تذكر ابلاغ نماییم.




منبع:

1398/06/18
12:46:13
5.0 / 5
4582
تگهای خبر: آلودگی , استاندارد , پایتخت , پیاده رو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
Beton Online بتن آنلاین

Beton Online بتن آنلاین

بتن آنلاین

سفارش بتن و بتن آرمه

betononline.ir - تمام حقوق متعلق به سایت بتن آنلاین می باشد