نقش خودرو های سواری تهران در تولید آلودگی هوا
به گزارش بتن آنلاین بر مبنای آخرین سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران برای سال ۹۶، خودرو های سواری شهر تهران از چهار طریق باعث تولید و انتشار ذرات معلق در هوای شهر تهران می شوند همینطور بر مبنای سهم بندی منابع آلاینده شهر تهران، خودرو های سواری به تنهایی سهم ۱۴ درصدی در تولید ذرات معلق در شهر تهران دارند.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، در نیمه اول دهه ۸۰ مونوكسیدكربن مهم ترین آلاینده شهر تهران بود و بیشتر روزهای آلوده سال به علت افزایش غلظت این آلاینده بود. با الزامی شدن استانداردهای یورو، مجهز شدن خودرو های سواری به كاتالیست و كاهش خودرو های كاربراتوری روزبه روز از تعداد روزهای آلوده به لحاظ این آلاینده كاسته شد تا جایی كه در سال های اخیر هیچ یك از روزهای سال به دلیل افزایش آلاینده مونوكسیدكربن در شرایط فراتر از حد مجاز قرار نداشت در حالی شاكله ناوگان دیزل و موتورسیكلت به لحاظ كیفیت و كاهش آلایندگی تغییر زیادی نكرده است از جانب دیگر با عنایت به اهمیت ناوگان خودرو های سواری در آلودگی هوای شهر اجرای طرح های ترافیكی مبتنی بر كنترل و كاهش آلودگی هوا كاملا صحیح است.
بر اساس آخرین سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران برای سال ۹۶، خودرو های سواری شهر تهران از چهار طریق باعث تولید و انتشار ذرات معلق در هوای شهر تهران می شوند. بخشی از ذرات از اگزوز خودرو های سواری خارج می شود و بخش دیگری ناشی از سایش لنت ترمز، تایر و سطح جاده است. بر مبنای سهم بندی منابع آلاینده شهر تهران، خودرو های سواری به تنهایی سهم ۱۴ درصدی در تولید ذرات معلق در شهر تهران دارند. علاوه بر آن گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودرو های سواری بنزینی تاثیر مستقیمی بر تولید ذرات معلق ثانویه دارند كه در جو شكل می گیرند. سهم خودرو های سواری بنزینی در تولید گازهای آلاینده شهر تهران هم حدود ۳۸ درصد است كه نشان داده است خودرو های سواری بنزینی از مهم ترین منابع آلاینده در شهر تهران هستند و كاهش تردد آنها در سطح شهر بطور قطع سبب كاهش آلودگی هوای شهر تهران خواهد شد.
در خیلی از شهرهای پیشرفته دنیا اجرای مناطق «كم انتشار» از لحاظ آلودگی هوا در دستور كار قرار دارد و طبق برنامه استانداردهای مورد استفاده سختگیرانه تر می شود. در همین راستا و در جهت كاهش میزان آلایندگی خودرو ها «طرح كاهش یا همان كنترل آلودگی هوای شهر» در دستور كار شهرداری تهران قرار گرفت كه طی آن علاوه بر اهمیت دادن به انجام معاینه فنی خودرو های تردد كننده در شهر، برای ورود و خروج خودرو ها در محدوده ای كه قبلا با نام محدوده زوج یا فرد شناخته می شد، به جای اهمیت دادن به شماره پلاك بر میزان آلایندگی خودرو تاكید گردیده است و خودروهایی كه دارای آلایندگی كمتری هستند با مبلغ كمتری مجاز به تردد خواهند بود. هرچند توجه به كاهش آلودگی ناشی از سایر وسایل نقلیه احتراقی هم بسیار حائز اهمیت می باشد و باید در جهت كنترل این وسایل نقلیه هم عزم جدی باشد.
به گزارش شركت كنترل كیفیت هوای تهران، بر مبنای اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش كیفیت هوا - كه «داخل محدوده» طرح قرار دارند - دربازه شروع طرح كاهش آلودگی هوا یعنی تیر ماه سال جاری تا آخر مرداد ماه، میانگین غلظت آلاینده ترافیكی مونوكسیدكربن در ساعات اجرای طرح ۲۶ درصد كاهش را نشان داده است این در حالیست كه طی همین بازه میانگین غلظت مونوكسید كربن برای «كل» ایستگاه های سنجش كیفیت هوا نسبت به مدت مشابه سال پیش از ۹ درصد كاهش برخوردار بوده است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب