لزوم كاهش سلطه خودرو ها بر مناطق شهری
بتن آنلاین: از دهه 1920 میلادی صنعت خودروسازی، روش های جابجایی و مسافرت كردن انسان ها را متحول و مسافت ها را كوتاه كرد و در عین حال امكان جابجایی سریع و آسان را در اختیار آنان گذاشت.
به گزارش بتن آنلاین به نقل از ایسنا، شهرها به شكلی طراحی و ساخته شدند كه برای رفت و آمد خودرو ها فضای لازم را داشته باشند و خیلی از شهرهایی كه قرن ها قبل از تولید خودرو ها بوجود آمده بودند، محل های عبوری و خیابان های خودرا به شكلی تغییر دادند تا برای رفت و آمد خودرو ها مناسب شوند.
تولید خودرو ها در كنار سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های جاده ای به افراد اجازه داد تا بتوانند در مناطقی دورتر از مراكز شهری زندگی كنند. در نتیجه سكونت گاه ها به مناطق بزرگتری گسترش پیدا كردند. با این وجود با ادامه این رشد و توسعه، وابستگی بشر به خودرو ها تهدید جدی را متوجه سلامت بشر و محیط زیست كرد.
برآوردها نشان داده است بیشتر از یك میلیارد خودرو در جهان وجود دارد. تردد این خودرو ها علاوه بر آنكه مصرف انرژی را بیشتر كرده به تولید بیشتر از ۷۰ درصد گاز كربن دی اكسید (CO۲) در بخش حمل و نقل و كاهش كیفیت هوای تنفسی منجر گردیده است. همین طور تردد با خودرو عاملی در شیوع چاقی و بیماری های مزمن است و همین طور سبب می شود سالانه در جهان بیشتر از ۱.۲۵ میلیون نفر در سوانح جاده ای جان خودرا از دست بدهند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، مقامات شهری در نقاط مختلف جهان اقداماتی را برای كاهش تسلط و سلطه خودرو ها با هدف بهره گیری بیشتر ساكنان شهرها و محیط زیست در نظر گرفته اند. البته تغییرات چشم گیر و بزرگ در برنامه ریزی شهری و رفتارهای فردی دهه ها زمان نیاز دارد تا با موفقیت همراه شود.
همین طور درحالیكه یك برنامه خاص وجود ندارد تا برای هر شهری سودمند باشد، روش های محدودی وجود دارند كه وابستگی افراد به خودرو ها را كاهش داده و سبب می شود فضای بیشتری در اختیار عابران پیاده، دوچرخه سواران و حمل و نقل عمومی قرار گیرد. بعضی از این اقدامات به شرح زیر است:
اعمال محدودیت تردد خودرو و پرداخت هزینه "مجوز ورود به طرح"
در خیلی از شهرهای جهان مناطقی در نظر گرفته شده كه رفت و آمد خودرو در آنها ممنوع می باشد یا رانندگان برای تردد در این محدوده ها ملزم به خرید "مجوز ورود به طرح" هستند.
این مناطق كه استفاده از خودرو در آنها محدود یا ممنوع می شود در گستره و ماهیت با یكدیگر تفاوت دارند. در بعضی از شهرها از قبیل كپنهاگ و بروكسل تردد خودرو ها در بخش هایی از مركز شهر كاملا ممنوع می باشد. البته كارآیی این محدودیت ها زمانی خواهد بود كه مقامات شهری از حمایت های عمومی بهره مند باشند.
توسعه حمل و نقل عمومی
خیلی از افراد ساكن در حومه شهرها محدودیت های اعمالی در تردد خودرو ها را اقدامی منفی تلقی می كنند برای اینكه تصور می كنند نمی توانند به آسانی و سهولت به مركز شهر رفت و آمد داشته باشند. روشی كه بتوان این نگرانی را بر طرف كرد توسعه حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه و ایمن است.
سرمایه گذاری كافی در بخش حمل و نقل عمومی در طولانی مدت سوددهی دارد. شواهد نشان داده است كه با این راهكار در خیلی از شهرهای اروپا، آمریكا و استرالیا روند كلی استفاده از خودرو رو به كاهش است.
تغییر شكل شهرها
تحقق پیشرفت های چشم گیر در امتداد كاهش تردد خودرو ها بوسیله در نظر گرفتن شاخصهای اصلی در "برنامه ریزی شهری" امكانپذیر است. برای نمونه لازم است فضاهایی با تراكم بالا، سكونت گاه های در دسترس و فضاهای سبز ایجاد شود. همین طور لازم است شرایطی فراهم گردد تا افراد بتوانند در نزدیكی فروشگاه ها، محل كار و مناطق تفریحی زندگی كنند. نمونه ای از برنامه های توسعه شهری در جهان در شهر مصدر امارات است كه پیاده روی و استفاده از حمل و نقل عمومی بر استفاده از خودرو ارجحیت دارد.
منبع: بتن آنلاین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب